• Industribygninger ved A/S Buskerud Papirfabrikk på Åssida i Drammen (den gang i Lier kommune).  Fabrikken ble oppført i 1913-14 med tegl som hovedmateriale.  De bygningene vi ser her var antakelig blant dem som lå skjult bak den mer staselige hovedfasaden mot vegen mellom Drammen og Krogstadelva.  Ifølge en innskrift under en albumkopi av fotografiet skal dette være "Zerfasserrum også visende filleboden".  Filleboden er antakelig det rommet som ligger under et platetekket skråtak mellom større, teglmurte fabrikkbygninger.  Dette skuret har golv i passende lastehøyde (ca. 1 meter over bakken).  Her skimter vi en del kvitt materiale, antakelig kluter som skulle brukes i produksjon av spesielle papirkvaliteter.  Til venstre for det skuret som antas å være "fillebod" ligger det et toetasjes murbygg, der det i første etasje er rundbuete vinduer i jerninnfatninger, mens andre etasje har rektangulære vinduer.  Bygningen har pulttak, og stilmessige kontraster mellom 1. og 2. etasje kan tyde på at den øvre etasjen er sekundær.  Registrator antar at det kan i ha vært i denne bygningen at klutene fra filleboden ble revet opp og malt slik at tekstilfibrene kunne frigjøres og brukes i papirmasse når det skulle produseres spesielle slitesterke kvaliteter.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"1930 Zerfasserrum også visende filleboden"