• Detalj fra mannskapsluagren på tømmerslepebåten Trysilknut på Sørlistøa Fløtermuseum ved Osensjøen.  Bildet viser veggen og deler av taket over ei av køyene.  Både vegger og tak er kledd med huntonitplater, antakelig med glassvattisolasjon på baksida.  Hjørnene er belistet med trelister, antakelig av eikemateriale.  Veggene er malt med en gulkvit farge, mens taket later til å være mer krittkvitt.  Sentralt på bildet henger ei leselampe av blankt stål.  Over denne lampa er huntonitveggen oppsprukket, antakelig som følge av fukt i materialene.

Trysilknut ble bygd ved Glommens mek. Verksted i Fredrikstad fra høsten 1913 og vinteren 1914.  Deretter ble båten transportert i komponenter med jernbane til Rena.  Derfra ble komponentene hentet med hester og sleder til Brevik i Osen, hvor båten ble klinket sammen.  Trysilknut ble ombygd fra damp- til dieseldrift vinteren 1957-58. Samtidig ble lugarene ombygd.  Det var ved denne anledningen at de avbildete vegg- og takplatene ble lagt. Trysilknut gikk som tømmersleper inntil fløtinga på Osensjøen ble avviklet etter 1984-sesongen.  Året etter ble båten og fløtersenteret Sørlistøa overtatt av Norsk Skogbruksmuseum, som har bygd et fløtermuseum på stedet, der søndagsturer med Trysilknut har vært en viktig attraksjon.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Detalj fra mannskapsluagren på tømmerslepebåten Trysilknut på Sørlistøa Fløtermuseum ved Osensjøen. Bildet viser veggen og deler av taket over ei av køyene. Både vegger og tak er...