• Utfløting fra Bergsjø hengsle (lense) ovenfor Drammenselvens Papirfabrikker ved Geithusfossen på Modum i Buskerud.  Lokalt har Bergsjø hengsle også vært kalt "Delinga", antakelig fordi det var her tømmer som skulle til den lokale treforedlingsindustrien ble skilt fra virke som skulle til sagbruk og treforedlingsbedrifter lengre nede i vassdraget.  Fotografen har stått på ei steinete strand og fotografert tømmerstokker som flyter på et blankt vannspeil.  I mellomgrunnen til venstre et nes med glissen barskog.  I bakgrunnen en ås med gardsbruk og snødekte åkrer langs foten og skog videre oppover i høyden.  Fotografiet ble tatt en grå høstdag i 1952. Kopien er dessverre også noe grå og mørk, særlig på høyre side.  Den preges dessuten av en mørkeromsfeil som har gitt et slags avtrykk av perforeringa på 35-millimeterfilmen på himmelflata.
    Photo: Skjelbred, Harry / Anno Norsk skogmuseum

Utfløting fra Bergsjø hengsle (lense) ovenfor Drammenselvens Papirfabrikker ved Geithusfossen på Modum i Buskerud. Lokalt har Bergsjø hengsle også vært kalt "Delinga", antakelig f...

Stempel m. blyantinnskrifter på baksida av kopien:

Arkivplass og nr. : D-2-1-5
Nr. på film: 18