• Målselvfossen eller Malangsfossen i Målselv kommune i indre Troms, fotografert i motstrøms retning.  En mann poserte på et bergskjær til høyre i forgrunnen da dette fotografiet ble tatt. Fossen var kvitskummende og stor. I landskapet omkring vokste det barskog.

Målselvfossen er 600 meter lang, fordelt over tre terskler med et samlet fall på 22 meter.  Målselva er ei god lakseelv, og denne fossen har vært en hindring for laksens vandringer.  Året etter at dette fotografiet ble tatt sto det ferdig ei ny laksetrapp i Målselvfossen.  Dette var en av de største i sitt slag også i en europeisk målestokk.

Fotografiet er antakelig tatt i forbindelse med at Målselv kommune og staten arbeidet med et fisketrapprosjekt, som skulle gjøre det mulig for laksen og vandre opp fossen og gyte i innenforliggende vassdrag, noe man mente ville gi grunnlag for betydelige inntekter fra utleie av fiskerettigheter i dette lokalsamfunnet - se fanen «Opplysninger».
    Photo: Landmark, Even Anthon Thomas / Anno Norsk skogmuseum

Målselvfossen eller Malangsfossen i Målselv kommune i indre Troms, fotografert i motstrøms retning. En mann poserte på et bergskjær til høyre i forgrunnen da dette fotografiet ble...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits