• Fra Øvre Sandfoss i Gaula i Sør-Trøndelag.  Fotografiet er tatt fra ei bergflate der det lå en del barkete tømmerstokker.  Til høyre i bildet ser vi en åpen bygningskonstruksjon, ei oppgangssag med svært dårlig bordtak, der tømmeret antakelig skulle skjæres til planker eller bord.  Ved enden av saghuset lå det også et lite laftehus med torvtak, muligens et kvernhus.  I bakgrunnen ser vi Sandfossen, som åpenbart gav energi til de to nevnte anleggene til høyre i bildet.  Ifølge et notat ferskvannsbiologen som tok dette fotografiet har gjort, skal det også ha vært ei laksetrapp på stedet, antakelig på det som på dette fotografiet er venstre side av vassdraget.
    Photo: Huitfeldt-Kaas, Valentin Hartvig / Anno Norsk skogmuseum

Fra Øvre Sandfoss i Gaula i Sør-Trøndelag. Fotografiet er tatt fra ei bergflate der det lå en del barkete tømmerstokker. Til høyre i bildet ser vi en åpen bygningskonstruksjon, e...