• Fra det såkalte «käpäläfisket» i Skoltefossen i Neidenelva i Finnmark i 1912.  Fotografiet er tatt fra en posisjon like nedenfor fossefallet.  Vi ser et kastelag på fem karer.  Tre av dem skulle kaste den fem meter lange nota slik at den bredte seg som ei vifte over kulpen under fossen, der laksen sto.  To andre karer, som sto på et steinskjær nedenfor (til høyre på dette fotografiet) holdt i tau som var knyttet til endene av notveven.  Så snart undertelna på nota nådde botnen begynte karene å trekke den mot land på et sted der det var en god landingsplass for laksefangsten.  Det ble oftest tatt flere lakser i hvert kast.
    Photo: Huitfeldt-Kaas, Valentin Hartvig / Anno Norsk skogmuseum

Fra det såkalte «käpäläfisket» i Skoltefossen i Neidenelva i Finnmark i 1912. Fotografiet er tatt fra en posisjon like nedenfor fossefallet. Vi ser et kastelag på fem karer. Tre...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits