• Det skoltesamiske kapellet i Neiden i Sør-Varanger kommune i Øst-Finnmark.  Da dette fotografiet ble tatt lå bygningen på grasmark i åpent lende.  Kapellet er en laftekonstruksjon med saltak, dør på gavlveggen og et lite vindu på langveggen.  Bygningen har ei grunnflate på cirka 10 kvadratmeter.  På mønet hadde man plassert et trekors med russisk-ortodoks utforming.  Da dette bildet ble tatt sto det en mann med vidbremmet hatt og støttet seg mot takbreddingen på den ene sida av huset.  Han hadde et instrument på et stativ - muligens et kamera eller en kikkert - i den ene handa.

St. Georgs kapell i Neiden skal ifølge tradisjonen være bygd på initiativ fra den russiske munken og misjonæren Trifon i 1565, da han grunnla en skoltesamisk menighet.  Bygningen på dette fotografiet er etter eksteriøret å dømme neppe så gammel.  Det er mer sannsynlig at dette er er et kapell som er bygd omkring 1800 som erstatning for det opprinnelige kapellet.  Denne bygningen står fortsatt (2015).
    Photo: Huitfeldt-Kaas, Valentin Hartvig / Anno Norsk skogmuseum

Det skoltesamiske kapellet i Neiden i Sør-Varanger kommune i Øst-Finnmark. Da dette fotografiet ble tatt lå bygningen på grasmark i åpent lende. Kapellet er en laftekonstruksjon ...