Bildet er tatt rett nedfor (nord) broa ,bygning 11 over Tyssedalsvegen. Bak sees Granuleringsiloen bygning 125.
Fotoet viser et 8 tonns Lewahn-diesellokomotiv som transporterte ka ...
Bildet er tatt rett nedfor (nord) broa ,bygning 11 over Tyssedalsvegen. Bak sees Granuleringsiloen bygning 125.
Fotoet viser et 8 tonns Lewahn-diesellokomotiv som transporterte karbid-dunker (fat) fra karbidpakkeri bygning 23 til karbidlager bygning 38 på eksportkaia. Lokføreren i døråpningen er Johannes Eitrheim. Loken trekte 7 traller (vogner) etter seg. På hver tralle var det enten 12 eller 18 stk. 100/110 kg larbid-dunker, totalt fra 84 til 126 dunker. Det var 3 sett med traller: 1 i pakkeriet, 1 på kaia og 1 etter loken.
Bedriften hadde 2 like loker, og den ene hadde fått tilnavnet "Nautilus" (ubåt i Jules Vernes roman siden den engang sporet av nær kaikanten og havnet i sjøen). Vedkommende lokfører fikk i ettertid tilnavnet Kapteinen, noe han ikke satte særlig pris på. OBS. det var ikke han som er på dette fotoet!
Odda Smelteverk A/S ble stiftet 19.9.1924 og var en fortsettelse på fabrikkene Alby United Carbide Factories Limited (Sun Gas/karbidfabrikken) og North Westeren Cyanmid Company Limited (cyanamidfabrikken). Begge selskapene som stort sett hadde samme eiere, gikk konkurs og innstilte driften våren 1921.
BOC (British Oxygen Company Limited) eide Odda Smelteverk fra 1937 til 1998. Fra 1998 til konkursen i februar 2003 var Philip Brothers Chemicals Inc eier.
Eitrheim arbeidet i hovedsak som lok-/trückfører på karbidtransporten ved Odda Smelteverk.
Før han begynte på Smelteverket ca. 1949/51 var han ansatt som sjåfør i Odda Rutebuss. Skal visst også ha vært en kort periode på Zinken før den tid.
I intervju under prosjektet Aktive eldre, arbeidsfolk fortel, har Johannes på band 5 A-D fortalt levende og interessant om ein manfoldig arbeidserfaring og forskjellige bedrifter i Odda-området. Band 5C; Han var blant anna sjåfør for Odda meieri som hentet melk i Fjæra, han transporterte arbeidsfolk, var på anleggsarbeid, forteller om den første tida med prøvedrift for Zinken i Tyssedal og overflytting til Eitrheimsneset. Johannes observerte mye og forteller små detaljer om mangt fra virksomheter. Han kjente mye folk og var kjent i bybildet.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».