• Brygge tilhørende Chr. Johnsen A/S

Brygge tilhørende Chr. Johnsen A/S

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

1 comment

• Bildet er benyttet, med noe større utsnitt mot venstre, i i omtalen av firmaet på s. 523 i E. Hoffstad: Illustrert norsk næringsleksikon bind 3, Oslo 1940. Lastebilen i midten er en Ford V8 1933-34, mens den til venstre er firmaets Studebaker 1934, registrert på U-6122. Uvanlig at lastebil har bakhengslede dører. Norsk førerhus. Kanskje bygd i Trondheim? Bilen ble rekvirert av tyskerne til kampene ved Lundamo 14. april 1940, se foto av den i boken Norge i krig bind 1 s. 146 (hvor reg.nr. vises, og andre foto i denne sammenheng s. 144-147) og på s. 250 i Sven T. Arneberg og Kristian Hosar: Vi dro mot nord. Tyskernes skildring av felttoget i Norge april 1940. Oslo 2012. (Ikke i den tidligere utgaven.) Asbjørn Rolseth har bidratt med informasjon.