Test av reaksjonstid og bremselengde i regi av Trygg Trafikk
Tekst på negativkonvolutt: "Trygg Trafikk Bremseprøven" 02.09.1957
Adressa trykket bilde 2, 4 og skriver: "Skuddene smalt tett oppe i Bispegaten i går kveld da utstillingen "Trygg ...
Tekst på negativkonvolutt: "Trygg Trafikk Bremseprøven" 02.09.1957
Adressa trykket bilde 2, 4 og skriver: "Skuddene smalt tett oppe i Bispegaten i går kveld da utstillingen "Tryggere Trafikk" gav bilistene anledning til å foreta reaksjons- og bremseprøver. Til disse prøvene brukte man et apparat som fungerer på den måten at et skudd utløses og setter merke i veibanen når bilen er oppe i en viss hastighet. Det er tegn til å stoppe. Når sjåføren trykker inn fotbremsen, utløses et nytt skudd. Mellom disse to skuddmerkene kan man så måle kjørerens reaksjonsstrekning, og man kan videre måle selve bremsestrekningen... Skyteapparatet kontrolleres av en "sensor" som sitter ved siden av sjåføren og har elektrisk kontroll med "kanonen", som er montert foran på støtfangeren..."
(Kilde: Adressa 09.09.1957 s. 3)
Bilde 2 og 3: Bilen, en Moskvitch, har registreringsnummer U-12725 og var i 1959 registrert på Sivert Jacobsen, Ranheim.
Bilde 4 og 5: Foran er riksinstruktør Birger Weld i Motorførerens Avholdsforbund. Bak står assistent Egil Nordberg.
'FTTF.SCH.V.049015.01-05' er kommentert av:
Navn: Ivar Erlend Stav (04.09.2024)
Bilen på bildene 1, 4 og 5 er en Ford Taunus 12M. Kfr. https://classiccarcatalogue.com/FORD_D_1953.html
(De øvrige Moskwich).
1 comment
Bilen på bildene 1, 4 og 5 er en Ford Taunus 12M. Kfr. https://classiccarcatalogue.com/FORD_D_1953.html
(De øvrige Moskwich).
Ivar Erlend Stav, September 4, 2024
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».