Skipet heter «St. Louis». Det var Tysklands største motorskip til 1936. Hamburg Amerika Linjen. Størrelsen var 16 732 GRT, med MAN motorer og 2 propeller, 12 6000 BHP, og max 16,5 ...
Skipet heter «St. Louis». Det var Tysklands største motorskip til 1936. Hamburg Amerika Linjen. Størrelsen var 16 732 GRT, med MAN motorer og 2 propeller, 12 6000 BHP, og max 16,5 knop. Sjøsatt 2. august 1928. La meg si at vi kan kalle det «De Fordømtes skip»!
Som skrevet i magasinet gikk den fra Hamburg 13. mai 1939 med 930 jøder om bord, ankom Cuba (Havana) den 27. mai 1939. Alle hadde skrapt sammen alt de hadde for å klare å finansiere en billett for å komme seg vekk fra Tysklands terror mot jødene. Alle passasjerene har visum til Cuba, utstedt av den korrupte immigrasjonsdirektøren Manner Benitez mot rikelig betaling, men Benitez nektet å dele med resten, og mens «St. Louis» var underveis fra Hamburg, hadde Cubas president, Frederico Laredo Brü gjort alle visaene ugyldige. Porten til friheten er lukket igjen for de 930. Bare noen stykker kom seg i land, men aner ikke hvordan. Forhandlingene gikk i vranglås. Presidenten ville ikke snakke med de jødiske representantene før fristen var ute, og kaptein Schnöder setter kursen mot U.S.A., men de får ikke komme inn der. Skipet krysset i flere dager mellom Florida og Cuba, men det nyttet ikke. Så gir kapteinen beskjed at han må sette kursen mot Europa. Rederiet vil ha båten til Hamburg, og dessuten er de i ferd med å gå tom for drivstoff, vann og mat. Noen av jødene prøvde å gjøre mytteri, de erobret broen, men mislykkes. Så kom ett telegram: Nederland kan ta 181 av flyktningene, Frankrike tar 224, England 228, og Belgia 214. Den 17. juni, fire uker etter at de la ut fra Hamburg kommer de til kai i Antwerpen, hvor andre skip venter for å bringe dem i sikkerhet, men det var jo bare England som var trygt i lengden. I løpet av noen måneden ble de tre andre landene okkupert av tyske styrker. Jødeutryddelsene følger, og mange av jødene som var igjen på de fordømtes skip «St. Louis» forsvinner i Hitlers forbrenningsovner. De kunne vært reddet alle sammen, men frihetens havner var stengt.
Så til slutt i 1944 ble «St. Louis» truffet av bomber mens den lå i Kiel og ble visstnok sterkt skadet. Etter krigen ca 1946 ble den tauet til Hamburg og ble brukt som hotellskip i Hamburgs havn. Ble hugget opp i Bremerhaven ca. 1952.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».