• Oversiktsfotografi over Myklebustskogen i Høylandkomplekset statsskog.  Midtre del av tredelt "panorama- eller vidvinkelopptak".  Fotografiet er tatt fra Svartupsbakken, et høgdepunkt i terrenget, med utsikt over skogflater, et par sjøer og litt jordbruksareal.  I i forgrunnen litt furuskog.  Bakenfor dette åkerarealer, dels med åpne grøfter.  Bak åkrene en islagt sjø med et gardsanlegg på motsatt side.  Så følger ei skogkledd li, med et gardsanlegg øverst på åskammen. Skogbare fjell i bakgrunnen til høyre. Høylandkomplekset ble innkjøpt av staten, stykke for stykke, fra 1873 og framover.  Målet var å få i gang et skogreisingsprosjekt i den delen av landet der skogknappheten var mest påtrengende.
    Photo: Willoch, Arne Isachsen / Anno Norsk skogmuseum

Oversiktsfotografi over Myklebustskogen i Høylandkomplekset statsskog. Midtre del av tredelt "panorama- eller vidvinkelopptak". Fotografiet er tatt fra Svartupsbakken, et høgdepu...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits