• Fra tynningsarbeid i furubestand i Vagleheia i den vestre delen Høylandskomplekset på Jæren. Bestandet er plantet i rader med buskfuru og vanlig furu på annenhver rad.  Her er buskfururaden vekktynnet.  Kvistene ligger på bakken, mens buskfurustammene er oppdelt i omtrent alenlange lengder og stablet opp.  Det finnes to slike stabler i bildet, og bak den ene av dem står det en mann.  Høylandskomplekset ble kjøpt, stykke for stykke, av staten fra 1873 og framover.  Hensikten var at arealene skulle brukes til etablering av et skogreisingsprosjekt i en ellers meget skogfattig region.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Høilandkomplekset statsskoganlæg. Tyndingshugst i Vagleheien. Buskfururaderne er uttat."