• Skogvokterbolig under bygging i Namsskogan.  Det dreier seg om en halvannen etasjes bygning med sinklaftkonstruksjon.  Konstruksjonen kviler på en fuget gråsteinsmur.  På den ene gavlen er en i ferd med å reise et vinfang i bordkledd bindingsverk. Vinduene er på plass, og taket er tekket med flis.  Veggkledning mangler foreløpig.  I forgrunnen fire velkledde herrer på befaring. I bakgrunnen tett gran- og bjørkeskog.

Planlegginga av en ny skogvoktergard i dette området begynte i 1914, da skogforvalteren i Namdalen, Per Bragstad, fikk disponere 3 300 budsjettkroner til byggeprosjektet.  Tømmer til formålet ble drevet fram til saga, hvor veggstokkene ble «sideskåret», samtidig som det ble skåret planker og bord til andre deler av konstruksjonen. Laftekjernen og taket ble fullført i 1915, men på grunn av forskjellige uheldige omstendigheter måtte muring av skorsteinspipe og innredningsarbeid utsettes til 1916.  Først etter at det var unnagjort var huset klart for innflytting.  Anlegget besto i tillegg til det avbildete våningshuset av et mindre uthus.  Som laftehus flest måtte også denne bygningen krympe og «gå seg til» før den kunne paneles og få et mer varig eksteriør. Dette eksteriøret ser vi på DSS. 1713.  Der ser vi også uthuset fra cirka 1915.
    Photo: Ukjent / Anno Norsk skogmuseum

«Namseskogene. Den nye skogvoktergård i 1916»