• Funksjonær- eller direktørboligen ved Grong gruvers anlegg i Gjersvika i Røyrvik kommune under oppføring  Fotografiet er tatt nedenfra.  Boligen er en stor, toetasjes tømmervilla med en utkraget veranda vinkelrett på husets lengdeakse.  Huset har karakteristiske mønekammer og endefløyer fra drakestilperioden.  Det er ennå ikke beiset eller malt, og heller ikke terrassen under den utkragete verandaen er ferdig.  Også uthusbygningen i bordkledd bindingsverk til høyre på fotografiet er umalt og ubeiset, men den later ellers til å være ferdig.  Foran hovedhuset er det jordhauger hvor det ligger mye bygningsavfall.  I forgrunnen sitter en mann med grå bukse, lys høyhalset genser og mørk jakke.  Vedkommende framtrer som litt uskarp.  I mellomgrunnen står en ung gutt med mørke, trange bukser, lys skjorte og sixpencelue.  Bak bygningene er det ei li med gran- og bjørkeskog.

I 1912 ble det etablert et privat selskap som skulle utnytte svovelkisforekomstene ved Joma og Gjersvik i Røyrvik. Selskapet forberedte drift, men virksomheten kollapset etter at 1. verdenskrig brøt ut. Da krigen gikk mot slutten forsøkte de norske aksjeeierne å få virksomheten i gang igjen, med den norske staten som medaktør i stedet for den franske aksjonærgruppa som hadde investert i virksomheten i 1912. Dette fotografiet er tatt forholdsvis kort tid etter at staten hadde gått inn i virksomheten. Noe av bakgrunnen for statens engasjement framgår av et utdrag fra en stortingsproposisjon som er gjengitt under fanen «Opplysninger». Det var drift – med varierende intensitet – på de nevnte forekomstene fram til 1998, etter hvert med finansiering fra store industrielle aktører som Elkem, Årdal og Sunndal verk og Sulitjelma gruber A/S, seinere det finske Outokumpu og til slutt norske Norsulfid som eiere.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

«Fra Gjersviken i Grong: Funksjonærboligen»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits