• Sauer møter våren i tunet på Vollan i Susendalen.  Sauene er på veg fra en barflekk i et delvis avsmeltet terreng mot fotografen.  I bakgrunnen driftsbygningen på bruket, der 1. etasje er oppført i lafteteknikk, mens den overliggende løedelen er av bordkledd bindingsverk.  En snøplog, en stutting og en del hunved er reist mot løegavlen. I bakgrunnen skimtes ei rand av barskog og det delvis snødekte fjellet Kvalpskaraksla.

Dette fotografiet finnes i heftet «Susendalen 1827-1927», skrevet av forstmannen Otto Bugge (1881-1955). Denne publikasjonen skulle markere 100-årsjubileet for at dette dalføret fikk jordbruksbosetning. Her er Vollan omtalt slik:

«Den gård i Susendalen som har mest dyrket mark er Vollan, bygdens nest eldste gård. Man ser her på billede nr. 20 [dette motivet] sauene ute på tunet og låvebygningen til høire med Kvalpskartind og Haugen i bakgrunnen.»
    Photo: Bugge, Otto / Anno Norsk skogmuseum

«Fjøsbygningen sammestets - Kvalpskaraksla i bakgrunnen»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits