• Våningshuset på Storfors under Nedre Hjortskarmo, en av Nes Trelastbruks eiendommer.  Bygningen er fotografert mot gavlveggen.  Den har halvannen etasje. Taket er tekket med torv, og røykavløpet fra ildstedene ser ut til å skje gjennom jernrør gjennom taket.  Foran bygningen står det ei kvinne med to små barn, en gutt og ei jene, og en slipestein.  På bakken ved siden av dem en kjelke.  I forgrunnen ligger det ennå ei snøflate.  Til høyre for bygningen ses en liten innhegning der det later til å være brukt vertikalstilt grankvist som gjerdesprosser.  Dette er antakelig en hage.  Bak og til venstre for bygningen ligger ei tømmervelte.  Helt i bakgrunnen er det ei li med tett og storvokst granskog.
    Photo: Ukjent / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Nes Trælastbruks eiendommer. Storfors under Nedre Hjortskarmo"