• Landskapsfotografi fra Kulstadsjøen i Vefsn på Helgeland mot Halsøy og Mosjøen.  Fotografiet er tatt fra en bakkekam med et gardsbruk i forgrunnen.  Her skal det også ha vært en liten bedrift, Nils Skandfers båtbyggeri.  På motsatt side av den nærmeste sjøflata er det til venstre lier med skog- og engarealer, til høyre et berg med enkelte store bygninger.  På eidet midt på bildet er det reist en del hus.  Bakenfor skimtes ei sjøflate med pælerekker, antakelig til tømmerreservoaret for Nesbruket.  Bakenfor dette igjen skimtes tettstedet Mosjøen og ei markant, bratt fjellrekke (Øyfjellet).
    Photo: Ukjent / Anno Norsk skogmuseum

«Utsikt fra Kulstadsjøen over toppen på Halsøy mot Mosjøen og Vefsndalføret. Tilhøire sees Trangskaret.»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits