• Junkerdalen sett fra sør.  Fotografiet er tatt over et smalt og stilleflytende vassdrag mot ei plan elveslette med en del gardsbruk. Til venstre på denne sletta ligger eiendommene Osvoll og Innlandet med bygninger og omliggende slåttearealer. Ifølge informasjon på kartotekkortet fra Direktoratet for statens skoger skal disse eiendommene nylig har vært frasolgt statens eiendom da dette fotografiet ble tatt. Til høyre og lengre inne i bildet ses flere bruk med hus. I bakgrunnen ligger Solvågtind med sin spisse topp. Dette fjellet speiler seg i vassflata i forgrunnen.  Også på sidene er det markante fjellrygger.
    Photo: Helgesen, Kristian Hartvig / Anno Norsk skogmuseum

«Saltdalen statsskoger. Junkerdalen sett fra syd. tilhøire endel av båtfjell, i bakgrunnen Solvågtind og tilvenstre de solgte eiendomme Osvold og Innlandet.»