• Dyrket jord i Susendalen i Hattfjelldal.  Fotografiet er tatt på et stort, svakt skrånende engareal.  På den bortre delen av enga skimtes en del trekonstruksjoner, antakelig staurhesjer uten høy.  Til venstre i bildet ei rekke med telegrafstolper som passerer ei lita bu.  Bakenfor engarealet er det ei rand med skog.

Dette fotografiet er tatt snaut 30 år etter at den norske stat kjøpte de eiendommene «The North of Europe Land and Mining Co. Ltd.» hadde hatt i Hattfjelldal.  Med unntak av to gardsbruk omfattet transaksjonen hele kommunen.  I forbindelse med dette statlige eiendomskjøpet ble det foretatt en analyse av jord- og skogbruket i området.  Når det gjaldt jordbruket fastslo en kompetent befaringskomité at Hattfjelldal hadde bedre jordsmonnen enn noen annen kommune i regionen.  Dette kom til uttrykk blant annet ved et stort artsmangfold av grasarter og bladplanter på slåttengene, som stadig bar gode avlinger til tross for at de knapt ble gjødslet.  Hovedproblemet for hattfjelldalsjordbruket var klimaet, med lange vintrer og hyppig nattefrost på ettersommeren, noe som gjorde korn- og potetproduksjon til et utilrådlig sjansespill.  Et annet problem var driftsmåtene.  Hattfjelldølenes husdyrbruk omkring 1900 var i stor utstrekning basert på høsting av utmarksslåtter - ikke på engdyrking.  På dette tidspunktet hadde kommunen 102 gardsbruk med en besetning på 113 hester, 9746 storfe og 1 416 småfe.  Ved moderne engdyrking mente ekspertene at store strekninger kunne omdannes til frodige grasarealer, og at det nevnte husdyrholdet kunne flerdobles.  Arealet i forgrunnen på dette fotografiet må sies å være et eksempel på at ambisjonene om engdyrking i hvert fall stedvis ble innfridd.
    Photo: Bugge, Otto / Anno Norsk skogmuseum

«Dyrket og dyrkbar jord i Susendalen»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits