• Vinterlandskap fra den øvre delen av Susendalen i Hattfjelldal kommune, med den bjørkedominerte trevegetasjonen dette området hadde i slutten av 1920-åra.  Fotografiet er tatt fra ei li der det vokste bjørkekratt ned mot et gardsbruk med våningshus og driftsbygninger.  Garden heter Østre Kroken, og ligger på en bakkekam mot et et flatt engareal som vinterstid framsto som ei stor, kvit flate.  Bakenfor ses ei li med bjørkeskog før snaufjellet overtar.

Museumsmedarbeider Ansgar Kleven i Hattfjelldal kunne i 2012 fortelle at den avbildete eiendommen «var sentralt butikksted for folk på begge sider av grensa. Her ble det drevet utstrakt handel fra rundt århundreskiftet 1900 til fram mot ca 1980, og svenske hestekjørere kom i følge over fjellet både før jul og utpå vårvinteren.»

Denne eiendommen later til å ha vært drevet som bygselbruk med årlige avgiftsytelser til staten fram til 1905-1906.  Deretter ble den fradelt statens grunn og overdratt til private eiere, jfr. dokumenter som er gjengitt under fanen «Opplysninger».
    Photo: Bugge, Otto / Anno Norsk skogmuseum

"Susendalskroken i Hattfjelldal: 3 solgte gårder. Bilvei ditop"

1 comment

• Området gårdene ligger i heter Susendalskroken - øverst beliggende bygd i Susendalen. Gården i forgrunnen er Kroken østre som også var sentralt butikksted for folk på begge sider av grensa.

Det flate området sentralt i bildet er ikke et vatn, men derimot ei ganske flat slette med innmark for gårdene.