• Skogstua "Bakomsmett" i Hattfjelldal.  Fotofgrafiet viser ei laftet skogstue som er bygd i vinkel.  Sentralt i bildet er mannskapsrommet med vindu i gavlveggen og gråsteinsmurt pipe.  Bakenfor denne er det en åpen gang, som antakelig har fungert som vedskåle og lagerrom.  Til venstre for denne gangen er det bygd ut noe som antas å være en stallfløy.  Ved veggen på denne fløyen står en slipestein og et par striesekker.  Et par sleder er bikket mot en granlegg til høyre i forgrunnen, og bak disse står en hest ved hjørnet av mannskapsdelen av koia.  Bygningen står i granskog.
    Photo: Bugge, Otto / Anno Norsk skogmuseum

"Bakomsmet skogstue, bygget 1919 - 8 mann, 6 hest. Peis (flyttes 1924-25)"