• Gammelt, tørt grantre ved Røssvassholmen i Hattfjelldal statsskog.  Skogfunksjonærene fikk i samråd med skogdirektør Ielstrup og Naturfredningsforeningen fredet en del av skogen her som «nasjonalpark» i 1924.  Bakgrunnen for beslutningen var at de fant at den hadde urskogspreg.  Nasjonalparkstatusen ble bekreftet av Landbruksdepartementet i 1927-28.  Den nevnte grana er høy og har bare tørre greiner.  I toppen er mange av greinene rotnet vekk.  I forgrunnen til venstre skimtes en toppbrukket stamme, og bakenfor ses et par store, friske graner.  Fotografiet er publisert i Tidsskrift for skogbruk nr. 3 1955.

I 1920-åra skilte man mellom «nasjonalpark» og «naturpark».  Sistnevnte betegnelse ble brukt om områder der alle menneskelige inngrep, som dyrking, husdyrbeite, bergverksdrift eller kraftutbygging, var forbudt.  I nasjonalparkene var ikke verneregimet like altomfattende og absolutt.  «Her gjelder det ofte å bevare enkeltforekomster eller partier av landskapelig skjønnhet», konstaterete Landsforeningen for naturfredning i Norge, som var en forløper for Norges naturvernforbund.  De 246 dekarene med urskogliknende vegetasjon på Røssvassholmen tilhørte altså sistnevnte kategori.  Følgende fredningsbestmmelser (med 1920-tallets ortografi) gjaldt:

«Innen det frede område er der fastsatt følgende fredningsbestemmelser:

1) Planter må ikke rykkes op med rot eller trer ikke feldes eller beskadiges.
2) Dyr må ikke drepes, skades, fanges eller forstyrres.
3) Reder, hi, egg og unger må ikke rives eller ødelegges.
4) Skudd må ikke løsnes.
5) Varme må ikke gjøres op.

Fredningen skal ikke være til hinder for at hevdvunnen kreaturbeitning finner sted.  Skogvokteren som bor like ved vil føre innseende med at fredningsbestemmelsene ikke krenkes.»
    Photo: Jensen / Anno Norsk skogmuseum

«Hattfjelldal statsskoger. Fra Røsvassholmen nasjonalpark.»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits