• Tre skogfunksjonærer i lysning i granskog.  De tre herrene er skoginspektør Einar Emil Nilsen (1865-1936), skogforvalter Otto Bugge (1881-1955) og skogvokter Olaf Nerli (1873-1958).  De to forstkandidatene til venstre er iført dresser, vester og kvite skjorter, mens skogvokteren har et mer ordinært friluftsantrekk.  Fotografens poeng med å ta dette bildet har vært å vise hvordan en kan oppnå et "rent" granbestand ved å "søyre" bjørketrærne.  Et søyret og nedhogd bjørketre ligger framfor skogfunksjonærenes føtter.  Det er sannsynlig at opptaket er gjort i Nerli-skogen i Susendalen i Hattfjelldal.

Forstkandidaten Einar Emil Nilsen var skogforvalter med Helgeland som arbeidsfelt fra 1896 til 1908, og deretter skoginspektør i "det Nordlandske" fram til sin død.  Forstkandidat Otto Bugge var skogforvalter i Helgelands-regionen i perioden 1915-1935.  Agronom og skogskolekandidat Olaf Nerli var skogvokter på statens grunn og i prestegardsskogen i heimbygda fra og med 1902.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Hattfjelldal statsskoger: I trakten mellem Nerli og Valmåsen. Fint bestand av unggran reddet ved bjerkesøiring."