• Svenningdalen ligger i søndre del av Grane kommune, nord for Majavatn og sør for kommunesenteret Trofors.  Fotografiet er tatt fra en vegkant på tvers av dalføret, med tabbesteiner i forgrunnen, Svenningelva nedenfor og et dalføre med glissen gran- og bjørkeskog i bakgrunnen.  Det lå snø på bakken.  Opptaket er antakelig gjort i forbindelse med befaringer som ble gjort etter at den norske stat like etter 1. verdenskrig fikk tilbud om å kjøpe A/S Nes trælastbrug med tilhørende skogeiendommer, store deler av Vefsen og Gran kommuner.  Når det gjeldt Svenningdalen konstaterte forstmennene som vurderte tilbudet på vegne av staten at deler av dette dalføret hadde silurbergarter og dermed et jordsmonn som gav jordsmonn med langt bedre vekstvilkår omkringliggende grunnfjellsområder.  Her hadde grana meget gode vekstvilkår, men den kunne ha lett for å få råteskader der hvor jorda var mest kalkholdig. «Sneforholdene har umuliggjort nøiere jordbundsundersøgelser, men i det store og hele viser skogens vekst og trivsel at jordbundsforholdene er meget gode», konkluderte utdrederne.  De mente også at tømmeret herfra lettere ville kunne nå foredlingsindustrien og markedet snart, i og med at traseen for Nordlandsbanen var stukket gjennom dette dalføret.  Man antydet også at det antatt gode jordsmonnet gjorde Svenningdalen til et aktuelt bureisingsområde med dyrking av korn og poteter, dersom lokale aktører kunne motiveres til å investere nødvendig arbeid i rydding av åkerarealer.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Nes Trælastbrugs skog i Svenningdalen."