• Garden Nordre Forsjord i Vefsn.  Fotografiet er tatt fra gardsvegen, der det står en mann med kvit skjorte, vest og sixpencelue.  Bakenfor ham ses bygningene.  Til venstre ligger det ei rekke våningshus.  Det nærmeste virker forholdsvis nytt, er bordkledd og malt i en lys farge, med et tilbygd enetasjes skur med pulttak ved gavlen.  Bakenfor skimtes et eldre, langt våningshus.  En bygning til høyre i tunet kaltes «Skoghuset».  Et annet gardstun skimtes til høyre, bakenfor Nordre Forsjord.  I bakgrunnen åsrygger og fjell som delvis er snødekte.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

«Fra Nes Trælastbrugs eiendommer. N. Forsjord gård. I forgrunnen "Engelskmannshuset". Tilhøire skoghuset.»