• Våropptak fra Holmvassdalen i Grane på Helgeland.  Fotografiet er tatt fra en bakkekam over et vassdrag mot ei li der det står forholdsvis åpen granskog omkring et areal der det er ryddet garder, Holmvassdalsgardene.  Gardstunene er omgitt av grasvoller, hvor det ennå ligger en del snøstrimer.  I bakgrunnen skimtes en snødekt fjellrygg i disen.

Jostein Lorås gav 19. oktober 2012 følgende tilleggsinformasjon om dette motivet:

«Bildet er tatt fra nordvest-sida av Holmvasselva, hvor elva utvider seg og går stille.  I forgrunnen ses en telegrafstolpe til Tosen-linja, som gikk fra Svenningdalen til Brønnøysund, som ble åpnet i 1869 og avviklet i første del av 1950-tallet. »
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Nes Trælastbruks eiendommer. Holmvassgårdene, sett fra vestsiden av Holmvassdalen"