• Fra uteområdet ved skogvoktergarden Storjord i Saltdalen i Nordland.  Fotografiet er tatt på et tidspunkt da det var snødekt mark. Rundt skogvoktergarden vokste det den gangen hovedsakelig furu.  Til venstre i forgrunnen ser vi flaggstanga på eiendommen.  Sentralt i bildeflata, noe lengre fra fotografen, sto en mannsperson, muligens daværende beboer på Storjord.  Rundt et tre til høyre i bildet ser vi at det var oppsatt benker.

Eiendommen Storjord ligger på en furumo, like ved det punktet der Junkerdalselva og Lønselva møtes og danner Saltdalselva.  Dette er et av de øverste brukene i Saltdalen, og følgelig også et av de første man kommer til når man krysser Saltfjellet fra sør mot nord.
    Photo: Glærum, Anders Sivertsen / Anno Norsk skogmuseum

«Saltdalen statsskoger. Fra skogvoktergaarden Storjord.»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits