• Kjempefuru i Graddisdalen i Nordland fylke.  Treet skal ha stått i nærheten av Graddis fjellstue, på nordsida av Saltfjellet, om lag 450 meter over havet.  Treet var kvistrikt og vidkronet.  Vi skimter også en del utvekster - «rikuler» eller «kåter» - på den nedre delen av stammen.  Treet var meget grovvokst.  Da dette fotografiet ble tatt sto to karer på hver sin side av stammen og strakte armene mot hverandre uten at hendene møttes.
    Photo: Ukjent / Anno Norsk skogmuseum

Kjempefuru i Graddisdalen i Nordland fylke. Treet skal ha stått i nærheten av Graddis fjellstue, på nordsida av Saltfjellet, om lag 450 meter over havet. Treet var kvistrikt og v...