• Badstu på rentenist og handelsmann Emil Kjeldsbergs eiendom Kjækan i Kvænangen i Troms, fotografert i 1916.  Badstua var en liten, sinklaftet konstruksjon med rektangulært grunnplan, inngangsdør på langveggen og vindu i gavlen.  Bygningen hadde saltak, som later til å ha vært tekket med stikker eller flis.  Badstua lå på et engareal i skrånende terreng.  En enkel gang- og kjøreveg strøk like forbi bygningen, til høyre i bildet.  I bakgrunnen en skogkledd ås.  Kartotekkortkopien later til å være dobbelteksponert, eller eventuelt forskjøvet under kopiering.  Emil og Agnes Kjelsberg hadde vært i California i perioden 1898-1909, der Emil var blant dem som deltok i det store gullrushet.  Han var antakelig blant dem som lyktes, for han vendte tilbake til Tromsd, der han blant annet ble karakterisert som «rentenist», altså en person som i stor utstrekning levde på oppspart formue.  Kona Agnes var datter av kjøpmann Anders Christoffersen på Landfastøya i Drammen.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

«Handelsmann Kjelsbergs badstue på Kjækan i Kvænangen.»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits