• Vintermotiv fra skogen ved Fredriksberg i Målselv i Troms.  Fotografeiet er tatt på en snødekt bakkekam, og poenget med bildet har etter teksten på kartotekkortet å dømme vært å vise en granplantning skogassistent Hilbert Helgesen (1868-1930) hadde tatt initiativ til.  Vi ser enkelte 30-40 centimeter høye granplanter stikke opp av snøen.  De vokste under en skjerm av bjørkeskog, som man antakelig hadde planer om å tynne vekk ettersom granskogen vokste til.  Sentralt i bakgrunnen ser vi også ei diger furu.  Da dette fotografiet ble tatt gikk to karer på ski på den nevnte bakkekammen.  Teksten på skogdirektoratets kartotekkort kan tolkes som om en av disse var skogassistent Helgesen.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

«Fra Fredriksberg i Målsdelv. Granplantning. Skogass. Helgese.»