• Snødekt kulturlandskap i Målselv i Troms.  Fotografiet er tatt fra en bakkekam ned mot flate.  På denne flata stikker et gjerde opp av snøen, og til venstre for gjerdet skimtes også hesjer med rajer til å legge gras på for høytørk.  Disse ble antakelig gjenbrukt år etter år.  I motsatt ende av denne flata ser vi tunet på eiendommen Søndre Olsborg, som etter hvert ble bosted for statens skogforvalter i Troms forvaltningsdistrikt.  Sentralt i tunet ligger et halvannenetasjes våningshus, oppført i sinlaft og merd en ark sentralt på den sida av taket som vender mot de omkringliggende åkerarealene.  Til høyre for våningshuset ligger en driftsbygning, tilsynelatende oppført med laftevegger i førsteetasje og med skjelterverk eller bordkledd bindingverk i overetasjen.  Til venstre for våninghuset en noe mindre bygning, muligens et stabbur.  Bakenfor gardstunet ser vi moer med skog, og mot horisonten rager høye, skogbare fjell.

Gardsenheten Søndre Olsborg ble til etter at Reier Amundsen Olsborg delte og solgte garden sin til ulike etterkommere i begynnelsen av 1890-åra.  Denne gardparten var det sønnen Ole Reisersen som fikk hand om.  Han giftet seg i 1898 med enka Berte Pauline Petersdatter fra Malangen, i de fikk en sønn i 1901. Ole Reiersen død da gutten var fem år gammel.  Etter denne hendelsen ble eiendommen først skjøtet over på den mindreårige sønnen, som forvaltet verdiene med bistand fra en verge.  I 1910 ble utfordringene forsøkt løst ved opprettelse av ei forpaktningskontrakt med skogforvalter Sakshaug, som forpliktet seg til å drive og vedlikeholde eiendommen mot en godtgjørelse til den unge eieren i minst fem år.  Det er sannsynlig at dette dokumentet bekreftet en allerede eksisterende relasjon.  Høsten 1910 kjøpte i Anders Sakshaug Søndre Olsborg for 4 000 kroner.  Han lånte en stor del av det nevnte pengbeløpet av svigerfaren, som var gardbruker i Drøbak.  Ved kongelig resolusjon av 7. juni 1916 ble det bestemt at staten skulle kjøpe eiendommen Søndre Olsborg som skogforvalterbolig.  Med i handelen fulgte, foruten jordvegen og gardstunet, rettigheter til et sag- og møllebruk.  Bakgrunnen for denne transaksjonen må ha vært at Anders Sakshaug sommeren 1916 fikk ny stilling som skogforvalter i Valdres og flyttet dit, og at det statlige skogvesenet trengte en embetsbolig for etterfølgeren Arthur Solemslie og hans kone Ruth, som kom flyttende nordover til en for dem ukjent region.

Noen dokumenter som viser bakgrunnen for at Søndre Olsborg ble skogforvalterbolig finnes under fanen «Opplysninger».
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum

Snødekt kulturlandskap i Målselv i Troms. Fotografiet er tatt fra en bakkekam ned mot flate. På denne flata stikker et gjerde opp av snøen, og til venstre for gjerdet skimtes ogs...