• Mollisfossen i Nordreisa kommune i Troms. Fossen kalles Mollešgorži på samisk, men navnet har sannsynligvis et kvensk opphav: Molliskurkkii, et navn som etymologisk refererer til noe som bråker eller maler i stykker. Dette fotografiet er tatt på en viss distanse, men vi ser størstedelen av den 269 meter høye fossen, der høyeste frie fall skal være 140 meter. Gjennomsnittlig bredde på fossefallet oppgis å være 24 meter. Mollisfossen ligger i elva Mollisjoki/Mollešjohka, som munner ut i Reisaelva noen hundre meter nedenfor fossen.

I 1986, nesten 70 år etter at dette fotografiet ble tatt, ble Reisa nasjonalpark etablert for å «bevare et vakkert og tilnærmet urørt fjell- og dalområde med dets plante- og dyreliv og geologiske forekomster». Mollisfossen er en av de viktigste attraksjonene i denne drøyt 800 kvadratkilometer store nasjonalparken.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

Mollisfossen i Nordreisa kommune i Troms. Fossen kalles Mollešgorži på samisk, men navnet har sannsynligvis et kvensk opphav: Molliskurkkii, et navn som etymologisk refererer til n...