• Liareal i Målselv i Troms, der vi ser høye bjørkestubber etter samisk hogst og en del liggende virke etter et sperregjerde, som skulle holde reinsdyra i et område med sikte på å spare beitet i et annet.  Det nevnte gjerdet skal ha strakt seg fra Dødesvatnet til Likkafjellet, en distanse som fotografen anslo til cirka åtte kilometer.  Dette bildet er tatt av skogplanter Hilbert Helgesen, som hjalp skogforvalter Ivar Ruden med befaringsarbeid i utmarksområder i Troms, etter at skogdirektøren i 1909 hadde bedt skogforvalteren om å dokumentere eventuelle skader de svenske reindriftssamene som oppholdt seg på norsk side av riksgrensa sommerstid påførte skogen.  Rudens beskrivelse av forholdene i det området hvor dette fotografiet er tatt er gjengitt under fanen «Opplysninger».
    Photo: Helgesen, Hilbert / Anno Norsk skogmuseum

«Den svenske Rentrafiks Skade paa Skogen. Stubber efter Lappernes Hugst og Parti af Spærringsgjærde fra Dødesvand til Likkafjeld.»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits