• Landskap ved Raudalselva i Bardu i Troms.  Daværende skogforvalter Ivar Ruden tok fotografiet for å vise hvordan reinsdyra, som brukte denne elvedalen som vandringsveg mellom norske og svenske beiteområder, beitet ned skogen.  Landskapet omkring elva er da også forholdsvis snaue bakkeskråninger uten nevneverdig trevegetasjon.  I bakgrunnen et fjell med snø på toppen.

I 1909 fikk skogforvalter Ivar Ruden i oppdrag å reise på befaringer i Troms for å dokumentere eventuelle skader de svenske reindriftssamene som brukte områdene på norsk side av grensa til beiter for dyra sine i sommersesongen påførte skogen.  Hans beskrivelse av forholdene i Rødalen er gjengitt under fanen «Opplysninger».
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum

"Den svenske Rentrafiks Skade paa Skogen. Avsnauet Dalside ved Rødalselven i Bardu."