• Fjellandskap ved Reinfjellet i Målselv i Troms.  Fotografiet er tatt fra et høytliggende punkt mot et viddelandskap med lyng, vidje og gras som dominerende markvegetasjon.  Et godt stykke nedenfor der hvor fotografen sto da han tok bildet aner vi også enkelte bjørketrær.

Dette fotografiet ble tatt av skogforvalteren i Troms, Ivar Ruden, i forbindelse med at skogdirektøren i 1909 bad ham dokumentere eventuelle skader de svenske reindriftssamene som oppholdt seg på norsk side av grensa i sommerhalvåret, hadde påført skogen i fylket.  Ruden brukte kamera som hjelpemiddel i dokumentasjonsarbeidet sitt, og dette er et av bildene han tok.  Skogforvalterens beskrivelse av forholdene i dette området er gjengitt under fanen «Opplysninger».
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum

«Den svenske Rentrafiks Skade paa Skogen. Avsnauet Trakt i Renfjeldet. Utsigt mot Målselven.»