• Reisefølge mellom Karasjok og Skoganvarre i Finnmark sommeren 1911.  Fotografiet er tatt ved en elvebredd der det ligger opptrukket tre lange elvebåter, antakelig av en kvensk type.  På elvebredden bak båtene ser vi ei gruppe mennesker - elleve personer, hvorav ti var mannfolk.  Gruppa var samlet omkring to kløvhester med oppakning.  Et par av karene til høyre i bildet, blant annet han som holdt den ene kløvhesten, var kuftekledde.  De øvrige hadde vanlige «norske» klær.  Det er sannsynlig at dette var en delegasjon av representanter for offentlige etater som lot seg fotografere i forbindelse med ei befaringsreise.
    Photo: Urbye, Andreas Tostrup / Anno Norsk skogmuseum

«Mellom Skoganvarre og Karasjok. Opbrudd ved Pastiluobal.»

• Dette er ikke samisk elvebåt. Det kvensk/finsk elvebåt