• Landskapsbilde fra Lakselv i Porsanger, Finnmark.  Fotografiet er tatt fra en bakkekam i et landskap som er bevokst med bjørkeris.  Ifølge en innskrift på kartotekkortet med kopi av motivet fra Landbruksdepartementets skogkontor skal det ha vært flygesandsområder her også.  På en bakkekam lengre inne i bildet ligger ei kvitmalt trekirke og et kvitmalt våningshus, som skal ha vært internat for flyttsamiske skolebarn (jfr. DSS. 0022).  Bakenfor og til venstre for kirka skimtes også et gardstun.  På en bakkekam lengre bak ser vi at det vokser litt skog.  Fjellryggen i bakgrunnen derimot virker vegetasjonsfattig, og i visse soner later det til at skred har sopt med seg alt jordsmonn.  I forgrunnen ser vi en dølahest forspent ei kjerre, og med ei kvinne kvinne bakenfor, komme opp i en forsenkning i terrenget, antakelig et primitivt vegfar.
    Photo: Saxlund, Michael Andreas Emil / Anno Norsk skogmuseum

«Utsigt over Bjerkmoer ved Lakselv, Porsanger, Flyvesand. Kirken og Internatet.»