Småkryp i ferskvann

article image

I ferskvann finnes et stort og, for de fleste, ukjent mangfold av småkryp som er næringsgrunnlaget for både vannfugl og fisk. I tillegg tilbyr disse småkrypene et innblikk i innsjøers underligste og mest fascinerende livsformer, som vi i dette feltbaserte opplegget inviterer elevene til å utforske.

Maximum attendees

En skoleklasse

Place

Ørje, Norge se kart

Duration

2-3 timer

Time period

Mai og juni

Competency goals

Inneholder læringsmål for:
  • 3. - 4. trinn: Naturfag (NAT01-04)
  • 5. - 7. trinn: Naturfag (NAT01-04)

Naturfag (NAT01-04)

grades 3 - 4

  • utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er viktig for livet på jorda
  • utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
  • utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området

grades 5 - 7

  • utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen
  • gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk
  • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet

Show competency goals

Småkryp i strandkanten av Rødenessjøen

Langs strandkanten til Haldevassdragets største i innsjø, Rødenessjøen, kan man enkelt fange et mangfold av småkryp som danner basisen for innsjøen som økosystem. De mest tallrike småkrypene tilhører noen grupper av insekter som gjennomfører første delen av livssyklusen som vannlevende larver før de gjennomgår en forvandling til voksne, flyvende individer.

Med utgangspunkt i et feltbasert opplegg om Rødenessjøens småkryp, kan vi tilby fordypning i to naturhistorier:

a) Næringskjeder i ferskvann og hvordan jordas mikroskopiske verden ble åpnet for utforskning ved oppfinnelsen av mikroskopet, knyttet til vitenskapsmennene Galileo Galilei og Anton van Leewenhoek.

b) Livets opprinnelse i vann og de evolusjonære utviklingstrinnene fra fisk til pattedyr som gjorde at dyrelivet kunne kolonisere landjorda.

Innsamling av småkryp ved strandkanten av Rødenessjøen. Foto Catharina Broch
Småkryp i glass. Video Catharina Broch

Undervisningsopplegget

Opplegget gjennomføres i klasserommet til Kanalmuseet (Ørje brug) og ved Tangen friluftsområde (5 min. gange), og består av tre deler:

1) Presentasjon av enten
a) Næringskjeder i vann og mikroskopets historie, eller
b) Livets opprinnelse i vann og dyrenes kolonisering av land 2) Innsamling av småkryp langs strandkanten av Rødenessjøen med stangsil, bakker, dramsglass og pipetter. 3) Studier av innsamlede dyr i stereolupe og oppsummering av dagens innsikter.

Basert på erfaring vil de fleste elevene fange larver av vanninsekter som døgnfluer, vårfluer og øyestikkere, og det er sannsynlig at noen i gruppen også får tak i vannskorpion, stavtege, igler, buk- og ryggsvømmere.

Studier av innsamlede småkryp. Foto Catharina Broch.

For- og etterarbeid

For å få mest utbytte av opplegget er det anbefalt at det gjøres:

  • Forbarbeid om enten a) næringskjeder i vann, eller b) vannets betydning for livet på jorda.

  • Etterarbeid hvor elevene skriver en rapport med utstyrsliste, metodebeskrivelse og presentasjonen av noen av dyrene de fanget.

Order form

More school experiences

School

Haldens Bomuldspinderi & Væveri

Halden historiske Samlinger

Samfunnsfag grades 5 - 7
School

Cathrineholm - fra jernverk til emaljerte produkter

Halden historiske Samlinger

Samfunnsfag grades 5 - 7
School

Truede og hetsede måkefugler

Haldenvassdragets kanalmuseum

Naturfag grades 5 - 7 grades 8 - 10

Share to