Share to
I ferskvann finnes et stort og, for de fleste, ukjent mangfold av småkryp som er næringsgrunnlaget for både vannfugl og fisk. I tillegg tilbyr disse småkrypene et innblikk i innsjøers underligste og mest fascinerende livsformer, som vi i dette feltbaserte opplegget inviterer elevene til å utforske.
Maximum attendees
En skoleklasse
Duration
2-3 timer
Time period
Mai og juni
Competency goals
- 3. - 4. trinn: Naturfag (NAT01-04)
- 5. - 7. trinn: Naturfag (NAT01-04)
Småkryp i strandkanten av Rødenessjøen
Langs strandkanten til Haldevassdragets største i innsjø, Rødenessjøen, kan man enkelt fange et mangfold av småkryp som danner basisen for innsjøen som økosystem. De mest tallrike småkrypene tilhører noen grupper av insekter som gjennomfører første delen av livssyklusen som vannlevende larver før de gjennomgår en forvandling til voksne, flyvende individer.
Med utgangspunkt i et feltbasert opplegg om Rødenessjøens småkryp, kan vi tilby fordypning i to naturhistorier:
a) Næringskjeder i ferskvann og hvordan jordas mikroskopiske verden ble åpnet for utforskning ved oppfinnelsen av mikroskopet, knyttet til vitenskapsmennene Galileo Galilei og Anton van Leewenhoek.
b) Livets opprinnelse i vann og de evolusjonære utviklingstrinnene fra fisk til pattedyr som gjorde at dyrelivet kunne kolonisere landjorda.
Undervisningsopplegget
Opplegget gjennomføres i klasserommet til Kanalmuseet (Ørje brug) og ved Tangen friluftsområde (5 min. gange), og består av tre deler:
1) Presentasjon av enten
a) Næringskjeder i vann og mikroskopets historie, eller
b) Livets opprinnelse i vann og dyrenes kolonisering av land
2) Innsamling av småkryp langs strandkanten av Rødenessjøen med stangsil, bakker, dramsglass og pipetter.
3) Studier av innsamlede dyr i stereolupe og oppsummering av dagens innsikter.
Basert på erfaring vil de fleste elevene fange larver av vanninsekter som døgnfluer, vårfluer og øyestikkere, og det er sannsynlig at noen i gruppen også får tak i vannskorpion, stavtege, igler, buk- og ryggsvømmere.
For- og etterarbeid
For å få mest utbytte av opplegget er det anbefalt at det gjøres:
-
Forbarbeid om enten a) næringskjeder i vann, eller b) vannets betydning for livet på jorda.
-
Etterarbeid hvor elevene skriver en rapport med utstyrsliste, metodebeskrivelse og presentasjonen av noen av dyrene de fanget.