Share to
Gjennom dette digitale undervisningsopplegget får elevene bli bedre kjent med hvordan oljeinntektene "smører" den norske velferdsstaten.
Other info
Elevene trenger en PC, nettbrett eller lignende og høretelefoner (hvis de skal se filmen hver for seg).
Competency goals
- 8. - 10. trinn: Samfunnsfag (SAF01-04)
Elevene møter Mia, Ali og Mike, som alle går i 10. klasse. De gjør et gruppearbeid om Norge som oljestat, særlig knyttet til hvordan oljeinntektene har påvirket norsk økonomi. Elevene får bli med når de tre vennene diskuterer, løser oppgaver og ser film. Avslutningsvis er det presentert to oppgaver som elevene skal løse.
Opplegget fungerer både som forarbeid eller etterarbeid i forbindelse med et museumsbesøk eller som en egen oppgave uavhengig av et museumsbesøk.
Oppgavene kan løses i små grupper eller individuelt. Mot slutten av fortellingen kommer det en film. Dere velger selv om dere vil se filmen sammen eller om elevene skal se filmen hver for seg.