Fra tokt til torg

article image
Photographer: Adobe Stock

Hva: Elevene skal bli kjent med både plyndrings- og handelshistorien til vikingene.

Hvordan: I dette opplegget deltar elevene på et høvdingsmøte i Gildehallen for å avgjøre om de skal ut på tokt eller ut på handel etterfulgt av praktiske oppgaver knyttet til disse to alternativene. Det inkludere et spill der man skal prøve å bytte til seg riktig vare og kamptrening med LARP våpen (Våpen laget av latex).

Hvor: Gildehallen

Obs! Deler foregår ute.

I de tilfeller det ikke er praktisk mulig å gjennomfør opplegget ute byttes kamptrening med Hnefatfl (brettspill fra vikingtiden). Formidler avgjør i samråd med lærer om opplegget ute kan gjennomføres.

Praktisk info: Oppmøte ved Gildehallen

Maximum attendees

30 elever

Place

Midgard vikingsenter, Birkelyveien, Borre, Norge se kart

Duration

1,5 timer

Time period

august-juni

Cost

3100

Other info

Skole og barnehager i Vestfold fylke får gratis opplegg hos oss. Gjelder opptil en skoleklasse fra samme skole for et skoleopplegg per dag.

Competency goals

Inneholder læringsmål for:
  • 1. - 2. trinn: Norsk (NOR01-06), Drama og rytmikk (MUS03-02) and Samfunnsfag (SAF01-04)
  • 3. - 4. trinn: Norsk (NOR01-06), Drama og rytmikk (MUS03-02) and Samfunnsfag (SAF01-04)
  • 5. - 7. trinn: Norsk (NOR01-06) and Samfunnsfag (SAF01-04)
  • 8. - 10. trinn: Norsk (NOR01-06), Kulturarv (LKA01-02) and Samfunnsfag (SAF01-04)
  • vg1: Norsk (NOR01-06) and Samfunnskunnskap (SAK01-01)
  • vg2: Historie (HIS01-03) and Historie og filosofi (HIF01-03)
  • vg3: Historie (HIS01-03)

Drama og rytmikk (MUS03-02)

grades 1 - 2

  • utforske og leke med kroppsspråk, mimikk og håndformer

grades 3 - 4

  • dramatisere enkle handlingsforløp alene og sammen med andre

Norsk (NOR01-06)

grades 1 - 2

  • lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler

grades 3 - 4

  • beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter

grades 5 - 7

  • lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler
  • beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål

grades 8 - 10

  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium

VG1

  • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner

Samfunnsfag (SAF01-04)

grades 1 - 2

  • reflektere over kvifor menneske har ulike meiningar og tek ulike val
  • utforske og beskrive kulturminne og kultur- og naturlandskapet i nærmiljøet

grades 3 - 4

  • utforske kulturminne og korleis menneska levde i den tida kulturminna er frå, og samanlikne med korleis vi lever i dag

grades 5 - 7

  • utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster

grades 8 - 10

  • reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
  • gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
  • vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
  • drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk

Kulturarv (LKA01-02)

grades 8 - 10

  • beskrive korleis kulturarv kan vere ein identitetsmarkør, og reflektere over korleis dette kan komme til uttrykk i ulike grupper i samfunnet

Samfunnskunnskap (SAK01-01)

VG1

  • vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
  • drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunnet
  • utforske og beskrive korleis organiseringa av samfunnet og arbeidslivet i Noreg har endra seg, og drøfte korleis den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringar enkeltpersonar og samfunnet står overfor

Historie og filosofi (HIF01-03)

VG2

  • drøfte hvordan ulike historiesyn kan prege vår forståelse og fortolkning av fortiden og nåtiden
  • utforske sammenhenger mellom teknologiske, økonomiske og vitenskapelige endringer og vurdere betydningen disse endringene kan ha hatt for samfunnsstrukturer og menneskers livsvilkår og virkelighetsoppfatning

Historie (HIS01-03)

VG2

  • gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold og menneskers liv
  • utforske fortiden ved å stille spørsmål og innhente, tolke og bruke ulikt historisk materiale for å finne svar
  • gjøre rede for viktige endringer i hvordan mennesker har skaffet seg mat og brukt naturressurser, og vurdere betydningen av dette for mennesker og et bærekraftig samfunn
  • reflektere over hvordan fortiden former oss som mennesker

VG3

  • sammenligne ulike framstillinger av en hendelse og reflektere over at historiske framstillinger preges av opphavspersonens ståsted og kontekst
  • reflektere over hvordan fortiden former oss som mennesker, og hvordan våre fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden
  • beskrive samfunnsendringer fra antikken til tidlig nytid og vurdere betydningen for fordeling og legitimering av makt og menneskers muligheter til demokratisk deltakelse

Show competency goals

More school experiences

School
Card Image

Sau i Dalane

Dalane Folkemuseum

Kunst og håndverk Samfunnsfag grades 5 - 7
School
Card Image

Feyer & Fayancemysteriet

Dalane Folkemuseum

Samfunnsfag Kunst og håndverk grades 3 - 4
School
Card Image

Porteføljeindustrien i Halden

Halden historiske Samlinger

Samfunnsfag grades 5 - 7

Share to