Snublesteinsvandring i Kristiansund

article image

En byvandring med fokus på andre verdenskrig i byen, bombing og gjenreisning.

I 1940 hadde Kristiansund det tredje største jødiske innbyggertallet i Norge, etter Oslo og Trondheim. De drev butikker, fabrikker og foreninger. De var aktive i kulturlivet og en integrert del av bybildet. Hvem var familiene som vi mistet og hva skjedde med dem?

Gjennom å besøke snublesteinene minnes vi dem vi mistet til Holocaust og forteller deres historie i byen.

Vi bruker også ruten til å fortelle om krigens herjinger i byen og hvordan vi valgte å bygge den opp på nytt.

Opplegget er utviklet for 9. trinn og oppover. Ønskes det til yngre elever har vi som krav at skolen har hatt om Holocaust i forkant av besøket.

Maximum attendees

En skoleklasse

Place

Nedre Enggate, Innlandet, 6509 Kristiansund, Norge se kart

Duration

1 time og 15 minutter

Time period

Tilgjengelig når det er bart på bakken

Other info

Byvandringen foregår utendørs, og deltagere må være kledd etter værforhold.

Competency goals

Inneholder læringsmål for:
  • 8. - 10. trinn: Samfunnsfag (SAF01-04)
  • vg3: Historie (HIS01-03)

Samfunnsfag (SAF01-04)

grades 8 - 10

  • reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
  • gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
  • gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast
  • utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
  • drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk

Historie (HIS01-03)

VG3

  • reflektere over hvordan ideologier og tankesett på 1900-tallet og fram til i dag har bidratt til undertrykkelse, terror og folkemord som holocaust
  • reflektere over hvordan fortiden brukes av ulike aktører og drøfte hensikten med denne historiebruken
  • reflektere over hvordan fortiden former oss som mennesker, og hvordan våre fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden
  • utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt
  • beskrive bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter på 1900-tallet og reflektere over om fredsslutningene bidro til å skape fred og forsoning
  • drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning

Show competency goals

Order form

More school experiences

School
Card Image

Porteføljeindustrien i Halden

Halden historiske Samlinger

Samfunnsfag grades 5 - 7
School
Card Image

Jakten på Storedal

Borgarsyssel Museum

Kroppsøving Samfunnsfag Naturfag + 3 more subjects grades 5 - 7
School
Card Image

I gamle dagar

Museumssenteret i Hordaland

Musikk Norsk Samfunnsfag grades 1 - 2 grades 3 - 4

Share to