Inneholder læringsmål for:
-
8. - 10. trinn:
Design og redesign (DOR01-02), Samfunnsfag samisk (SAF02-04), Medier og kommunikasjon (MOI01-02), Kulturarv (LKA01-02), Kunst og håndverk (KHV01-02) and Samfunnsfag (SAF01-04)
-
vg1:
Samfunnskunnskap (SAK01-01), Kunst og visuelle verkemiddel (KDA01-02), Design og arkitektur (KDA02-02), Vg1 håndverk, design og produktutvikling (DTH01-01), Medieuttrykk (MOK02-02) and Mediesamfunnet (MOK01-02)
-
vg2:
Arkitektur og samfunn (KDA05-02), Medieutvikling (MOK07-02), Kunst og visuelle verkemiddel (KDA01-02), Vg2 medieproduksjon (MED02-04), Medie- og informasjonskunnskap (MIN01-03), Kunst og skapande arbeid (KDA03-02), Design og arkitektur (KDA02-02), Kommunikasjon og kultur (KKM01-02), Historie, samisk (HIS02-03), Medieuttrykk (MOK02-02), Design og berekraft (KDA04-02) and Historie og filosofi (HIF01-03)
-
vg3:
Kunst og visuelle verkemiddel (KDA01-02), Mediespesialisering (MOK08-02), Keramikerfaget (KER03-02), Design og arkitektur (KDA02-02), Historie (HIS01-03), Medieuttrykk (MOK02-02) and Mediesamfunnet (MOK01-02)
Historie (HIS01-03)
VG3
-
utforske fortiden ved å formulere problemstillinger, finne, vurdere og bruke ulikt materiale og presentere egne slutninger
-
sammenligne ulike framstillinger av en hendelse og reflektere over at historiske framstillinger preges av opphavspersonens ståsted og kontekst
-
analysere hvordan framstillinger av fortiden har blitt brukt i Norge for å skape nasjonal identitet og drøfte hvilke virkninger dette har hatt for ulike grupper
-
utforske en historisk person og diskutere hans eller hennes tenkning, handlingsrom og valg i lys av samtiden han eller hun levde i
-
reflektere over hvordan fortiden brukes av ulike aktører og drøfte hensikten med denne historiebruken
-
reflektere over hvordan fortiden former oss som mennesker, og hvordan våre fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden
-
reflektere over hvordan fortiden brukes i lokalmiljøet og av ulike aktører, og drøfte hensikten med denne historiebruken
-
reflektere over hvordan fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden
Design og redesign (DOR01-02)
grades 8 - 10
-
bruke egnede design- og håndverksteknikker og verktøy til å utforme produkter i ulike materialer
-
utarbeide ideer og løsningsalternativer og videreutvikle dem til egne produkter
Kulturarv (LKA01-02)
grades 8 - 10
-
utforske og formidle korleis materiell og immateriell kulturarv utviklar seg i samspel med, og er ein del av, eit moderne, mangfaldig samfunn
-
drøfte korleis ein ved å bruke, formidle og vidareutvikle kulturarv på ein berekraftig måte kan ta vare på han for framtida
-
bruke ferdigheiter, teknikkar, reiskapar og verktøy for å utøve ulike handverk og tradisjonar
-
beskrive korleis kulturarv kan vere ein identitetsmarkør, og reflektere over korleis dette kan komme til uttrykk i ulike grupper i samfunnet
Kunst og håndverk (KHV01-02)
grades 8 - 10
-
utvikle løsninger gjennom en stegvis designprosess og vurdere holdbarhet, funksjon og estetisk uttrykk
-
lage skisser til fornyelse av lokale omgivelser og modellere arkitektoniske løsninger som ivaretar ulike behov og interesser
-
fordype seg i en visuell uttrykksform og/eller en håndverksteknikk, utforske muligheter gjennom praktisk skapende arbeid og presentere valg fra idé til ferdig resultat
-
analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid
-
utforske muligheter innenfor håndverksteknikker og egnet teknologi ved å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer.
-
undersøke hvordan kunst, inkludert samisk kunst, kan bidra i samfunnskritikk, og skape kunstuttrykk som belyser utfordringer i egen samtid
-
reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess
-
visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
Medier og kommunikasjon (MOI01-02)
grades 8 - 10
-
bruke ulike virkemidler i utforming av innhold og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper i ulike mediekanaler
-
reflektere over hvordan individet og samfunnet påvirkes av kommunikasjon gjennom ulike medier
-
innhente, vurdere og bearbeide relevante kilder i eget arbeid
Samfunnsfag samisk (SAF02-04)
grades 8 - 10
-
reflektere over hvordan identitet, selvbilde og egne grenser utvikles og utfordres i ulike fellesskap, og presentere forslag til hvordan man kan håndtere påvirkning og uønskede hendelser
-
drøfte hvordan framstillinger av fortiden, hendelser og grupper har påvirket og påvirker folks holdninger og handlinger
-
vurdere på hvilke måter ulike kilder, inkludert fortellinger og kart, gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege vår forståelse
Samfunnsfag (SAF01-04)
grades 8 - 10
-
reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
-
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
-
drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
Design og arkitektur (KDA02-02)
VG1
-
vurdere og utforske kvalitetar ved form, farge, materiale og teknikk, og bruke erfaringane i sitt eige praktiske arbeid
-
bruke ulike metodar innanfor kreativ idéutvikling, individuelt og i grupper, for å gjennomføre og dokumentere ein designprosess
-
prøve ut konstruksjoner, form og funksjon gjennom å byggje modellar og prototypar fysisk og digitalt
-
teikne og visualisere rom og form ved hjelp av analoge og digitale verktøy
VG2
-
eksperimentere med konstruksjonar, samanføyingar og volum gjennom arbeid med modellar og prototypar
-
analysere brukargrupper, utarbeide kravsspesifikasjonar og bruke fagomgrep i presentasjon, diskusjon og vurdering av sitt eige arbeid og arbeidet til andre
-
utforske og skildre funksjonelle eigenskapar og sanselege opplevingar ved design og arkitektur
VG3
-
vurdere og bruke materiale, utstyr og teknologi for å skape den ønskte forma, funksjonaliteten og uttrykket i eit produkt og grunngi vala
-
vurdere arkitektoniske løysingar i nærmiljøet og leggje fram forslag til nye løysingar på utforming av fysiske omgivnader
-
utforske eigenskapar og moglegheiter ved form, farge og ulike materiale, og bruke erfaringane i arbeid med modellar og prototypar
-
planleggje og gjennomføre prosjekt, følgje steg i ein designprosess og ta omsyn til felles utarbeida analysar, kravspesifikasjonar og tidsplan
-
setje seg inn i behov og lage forslag til løysingar for ei bestemt brukargruppe
Kunst og visuelle verkemiddel (KDA01-02)
VG1
-
utvikle idéar ved å bruke skapande og utforskande metodar
-
vurdere og skildre eit mangfald av samfunnsaktuelle tema og kunstuttrykk
-
utforske bruk av visuelle verkemiddel og vurdere uttrykk, verknadar og meining i eigne arbeid
-
gjennomføre, dokumentere og presentere ein prosess frå ide til ferdig arbeid
-
bruke varierte analoge og digitale verktøy, teknikkar og programvare i eigne arbeid
VG2
-
bruke ulike teknikkar i arbeid med harde, plastiske og mjuke materiale og vurdere kvalitet i sitt eige arbeid
-
bruke kunnskap om form, proporsjonar og uttrykk i teikning av objekt og menneskekroppen
-
bruke kunnskap om visuelle verkemiddel for å synleggjere innhald og vurdere ein verknad eller tyding i digitalt og analogt arbeid
-
kjenne til grunnleggjande kommunikasjonsteori og gjere greie for samanheng mellom avsendar, bodskap og betraktar
-
gjennomføre og dokumentere ein kunstnarisk prosess og grunngje eigne tankar, idear og val
-
prøve ut ulike måtar å presentere og stille ut kunstnariske arbeid på, åleine og saman med andre
VG3
-
gjennomføre, dokumentere og presentere ein skapande prosess og vurdere vala frå idé til ferdig arbeid
-
analysere innhald, kontekst og uttrykk i kunst, medium og visuelle uttrykk, og presentere og formidle eigne og andre sitt arbeid
-
bruke forenkling og abstraksjon av form i arbeid med to- og tredimensjonale uttrykk
Mediesamfunnet (MOK01-02)
VG1
-
drøfte eksempler på hvordan medier framstiller og representerer ulike individer og grupper i samfunnet
-
produsere innhold tilpasset ulike mottakere innenfor journalistikk, markedskommunikasjon, informasjon og underholdning
VG3
-
planlegge, produsere, publisere og drøfte innhold i medieprodukter i ulike sjangre og for ulike målgrupper
-
vurdere og anvende modeller for analyse av avsendere, mottakere og målgrupper
Medieuttrykk (MOK02-02)
VG1
-
bruke komposisjonsprinsipper i produksjon av medieuttrykk og reflektere over hvordan de ulike delene påvirker hverandre
-
planlegge en prosess for produksjon av et medieuttrykk
-
produsere medieuttrykk i ulike sjangre og formater
-
utforske og bruke ulike kommunikasjonsmodeller i produksjon av medieuttrykk
VG2
-
utforske ulike virkemidler og fortellerteknikker, og reflektere over bruken av disse i egne og andres medieuttrykk
-
bruke og reflektere over teknikker for idéutvikling
-
utforske ulike stilarter og uttrykksformer, og bruke disse i egne produksjoner
-
utvikle budskap og reflektere over valgt målgruppe, formål, sjanger og plattform
-
produsere ulike medieuttrykk individuelt og i samarbeid med andre
VG3
-
utvikle budskap tilpasset målgruppe, formål, sjanger og plattformer
-
produsere ulike målgrupperettede medieuttrykk individuelt og i samarbeid med andre
-
planlegge, gjennomføre og vurdere en større selvvalgt og utforskende medieproduksjon tilpasset en tenkt eller reell oppdragsgiver
-
utforske og bruke ulike virkemidler og fortellerteknikker i medieuttrykk
Samfunnskunnskap (SAK01-01)
VG1
-
utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar
Vg1 håndverk, design og produktutvikling (DTH01-01)
VG1
-
bruke prinsipper for komposisjon i to- og tredimensjonal form
-
bruke arbeidstegninger, mønstre og maler i eget arbeid
-
vurdere håndverksfaglig kvalitet på eget og andres arbeid ut fra holdbarhet, funksjon og estetisk uttrykk
-
undersøke og bruke design, kulturuttrykk, stilhistorie og lokale tradisjoner innenfor tradisjonshåndverk som inspirasjon til egen produktutvikling
-
utforske og bruke farger og symboler i utvikling av produkter i harde, myke og plastiske materialer
-
undersøke hvordan håndverkstradisjoner har blitt brukt til politiske og ideologiske ytringer i ulike kulturer og presentere eget arbeid som uttrykker egne følelser og meninger
-
lage og bearbeide skisser og arbeidstegninger manuelt og med digitale ressurser
-
utforske dilemmaer som oppstår i spennet mellom tradisjon og nyskaping
-
presentere ideer og produkter for kunder og andre og formidle produktenes historie og egenart
-
bruke ulike grunnleggende håndverksteknikker ved utforming av produkter i harde, myke og plastiske materialer og reflektere over egenskapene til de ulike materialene
-
anvende og velge hensiktsmessige teknikker, verktøyer og materialer til produktet
-
formidle ulik bruk av farger, symboler og materialer i håndverkprodukter
-
utforske og lage håndverksprodukter med presisjon og nøyaktighet med utgangspunkt i eget planleggingsarbeid og gitte tidsfrister
-
utforske og fordype seg i teknikker og materialer i selvvalgte interesseområder
-
planlegge og dokumentere en design- og produktutviklingsprosess alene og i samarbeid med andre innenfor gitte tidsrammer
Arkitektur og samfunn (KDA05-02)
VG2
-
eksperimentere med og reflektere over korleis arkitektoniske verkemiddel påverkar korleis menneske opplever rom og stader
-
gjere greie for ulike strategiar for by- og stadutvikling, og bruke idear frå dette i eige arbeid
-
kartleggje historiske og fysiske særtrekk ved ein plass og utvikle stadtilpassa prosjekt gjennom skissearbeid med modell og teikning i målestokk
Design og berekraft (KDA04-02)
VG2
-
bruke ulike metodar innanfor kreativ idéutvikling for å gjennomføre og dokumentere ein designprosess
-
utforske eigenskapar og moglegheiter med teknikkar, materiale, form, farge og konstruksjonar, og bruke erfaringane i eige arbeid
-
bruke teikning og modell til å kommunisere og presentere designløysingar, fysisk og digitalt
-
gjennomføre og dokumentere ein designprosess med prototypar, og vurdere funksjon, estetikk og berekraft
Historie og filosofi (HIF01-03)
VG2
-
drøfte hvordan ulike historiesyn kan prege vår forståelse og fortolkning av fortiden og nåtiden
-
gjøre rede for hvordan intensjon, ståsted og perspektiv preger historieframstillinger, og drøfte hvordan ulike framstillinger og bruk av fortiden kan virke frigjørende eller undertrykkende på individ og samfunn.
-
gjøre rede for og vurdere hvordan fortellinger er med på å skape mening og forklare hvem vi er eller ønsker å være
-
drøfte hvordan vi gjennom valg av metoder, teorier, perspektiver og kilder søker kunnskap og erkjennelse, og reflektere over hvordan slike valg påvirker det vi ser, leter etter og forstår
-
bruke kilder av ulik art og opphav til å lage fortellinger og drøfte historiske og filosofiske problemstillinger
-
gjøre rede for hvordan historiebevissthet formes og endres ved å vise hvordan vår samtidsforståelse preger våre fortolkninger av fortiden og hvordan våre fortolkninger av fortiden er preget av vår forståelse av oss selv
-
gjøre rede for hvordan ulike former for moderne kommunikasjon og informasjonsteknologi virker inn på det offentlige ordskiftet, og reflektere over hvordan disse skaper både muligheter og begrensninger for menneskers liv og sannhetssøken
-
gjøre rede for historiske prosesser og filosofiske ideer som ledet fram mot det moderne demokratiet, og vurdere hvordan vanetenkning, maktstrukturer og andre hindre har stått, og står, i veien for utviklingen av demokrati og menneskerettigheter
Historie, samisk (HIS02-03)
VG2
-
utforske fortiden ved å stille spørsmål og innhente, tolke og bruke ulikt historisk materiale for å finne svar
-
utforske og reflektere over hvordan fortiden minnes lokalt og nasjonalt
-
reflektere over hvordan fortiden former oss som mennesker
Kommunikasjon og kultur (KKM01-02)
VG2
-
analysere og reflektere over kulturuttrykks rolle i identitetsdannelse
-
beskrive og reflektere over hvordan kommunikasjon påvirkes av kulturelle og sosiale faktorer
-
utforske og tolke egen og andres bruk av verbal og ikke-verbal kommunikasjon i ulike kommunikasjonssituasjoner
-
utforske og analysere hvordan kulturelle normer og verdier uttrykkes gjennom kommunikasjon
-
beskrive og bruke teorier om kultur, tegn, språk, argumentasjon og kommunikasjon
-
reflektere over og drøfte interkulturell kommunikasjon
-
analysere og drøfte hvordan kommunikasjon påvirkes av sosiale faktorer og kulturelle verdier
-
planlegge, gjennomføre og presentere et selvvalgt faglig emne
-
drøfte ulike mediers betydning for individ og samfunn
-
sammenligne hvordan ulike kulturer uttrykker normer, verdier og tradisjoner
-
gjøre rede for og bruke teorier om diskurs, sjanger, estetikk, retorikk og litteratur
-
utforske og beskrive interkulturell kommunikasjon
-
analysere samspillet mellom verbale og ikke-verbale uttrykksformer i ulike kommunikasjonsprosesser
-
planlegge og vurdere egen og andres kommunikasjon
Kunst og skapande arbeid (KDA03-02)
VG2
-
analysere og presentere ulike samfunnskritiske kunstuttrykk og bruke dei som referanse i drøftingar om kunsten si rolle i samfunnet
-
gjennomføre, dokumentere og presentere ein kunstnarleg prosess frå idé til ferdig produkt og grunngi eigne val
-
gjere greie for kunst i det offentlege rommet og utvikle kunstprosjekt med utgangspunkt i det stadspesifikke
-
drøfte korleis kunst kan kommunisere kjensler, tankar og verdiar, og utforske dette i eige uttrykk
-
presentere reglar for publisering og vising av kunst, og planleggje og gjennomføre analoge og digitale utstillingar av eigne og andre sine arbeid
-
eksperimentere med ulike visuelle verkemiddel, materiale og teknikkar, og vurdere resultata i eige arbeid
Medieutvikling (MOK07-02)
VG2
-
bruke ulike metoder for idéutvikling og utvikle og visualisere produksjon av prototyper
-
gjennomføre en pitch av et konsept og kunne begrunne egne valg
-
utforske, planlegge, gjennomføre og dokumentere ulike kommunikasjonsstrategier for ulike målgrupper
-
produsere målrettet og engasjerende innhold og utvikle løsninger som møter et behov, eller som skaper et behov
-
presentere og drøfte hvordan bruk av ulike former for teknologi kan føre til endringer i kommunikasjonsformer og brukeropplevelser
Medie- og informasjonskunnskap (MIN01-03)
VG2
-
reflektere over konsekvensar av uklare skilje mellom journalistikk og andre medieuttrykk
-
reflektere over og vurdere etiske og juridiske utfordringar i ulike kommunikasjonssituasjonar og i eigne medieproduksjonar
-
reflektere over mediebruk og vurdere korleis sosiale medium, og andre medium, kan påverke haldningar, identitet og sjølvforståing
-
drøfte kva makt media har
-
drøfte korleis produksjon og distribusjon av informasjon kan bli styrt og kontrollert av ulike interesser og gjennom teknologi og ulike strategiar
-
analysere forskjellige medieforteljingar og reflektere over samanhengar mellom form og innhald
-
drøfte korleis medieforteljingar kan skape respekt og forståing mellom folk og kulturar, men også stereotypiar og fordommar
-
planleggje og utvikle medieprodukt knytte til medieutvikling
-
planleggje, utvikle og presentere eigne medieforteljingar på nye måtar
-
reflektere over samanhengar mellom form og innhald i ulike typar medieforteljingar og utvikle ulike medieproduksjonar
-
utforske og vurdere eigne moglegheiter til å delta i samfunnsdebattar og til å setje dagsordenen
Vg2 medieproduksjon (MED02-04)
VG2
-
utvikle design for ulike målgrupper ved å bruke teknikkar for idéutvikling og kreativitet
-
vurdere, velje og nytte metodar i brukarsentrerte designprosessar og brukarteste eigne løysingar og produkt
-
utforske og løyse problem gjennom prototyping og brukartesting
-
pitche idear og produkt til oppdragsgivarar
-
utforske og designe engasjerande brukaropplevingar i digitale og fysiske rom
-
formidle ein bodskap ved hjelp av ulike verkemiddel
-
produsere medieinnhald og kommunisere innanfor ulike sjangrar og format
-
utvikle idear, konsept og historier tilpassa ulike medium og målgrupper
-
planleggje og gjennomføre produksjonar innanfor oppsette tidsfristar og gjeldande rammer
Keramikerfaget (KER03-02)
VG3
-
lage skisser og arbeidstegninger og bruke det i eget arbeid
-
utvikle, konkretisere og gjøre rede for ideer til produkter med og uten digitale verktøy
-
planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
-
utforske og formgi gjenstander med ulike keramiske teknikker og gjøre rede for hvordan ulike teknikker påvirker resultatet
-
bearbeide og dekorere produkter med ulike overflate- og dybdeteknikker
Mediespesialisering (MOK08-02)
VG3
-
produsere og tilpasse innhold etter spesifikasjoner og tilbakemeldinger fra oppdragsgiver og målgruppe
-
utvikle selvstendige medieuttrykk gjennom utforsking og produksjon av egne medieprodukter
-
bruke ulike kilder til inspirasjon, idéutvikling og ny kunnskap til problemløsing innen egen produksjon
-
anvende ulike teknikker for idéutvikling og kreativitet, individuelt og i samarbeid med andre
-
anvende og analysere dramaturgi og fortellerteknikker i egne og andres medieproduksjoner