Share to
Dette undervisningsopplegget introduserer elevene til den spennende og sammensatte tidsperioden 1700-tallet: verden blir mer globalisert og hvilke konsekvenser der får for både bønder og borgerskap?
Maximum attendees
30
Duration
2 timer
Time period
mars-mai
Competency goals
- 3. - 4. trinn: Norsk (NOR01-06), KRLE (RLE01-03), Samfunnsfag (SAF01-04), Naturfag (NAT01-04) and Mat og helse (MHE01-02)
Innhold og progresjon
Dagen vil bestå av et to-delt opplegg.
I første del gjennomføres i friluftsmuseet og i noen av de antivakriske husene. Der vil dere sammen med en guide bli introdusert for husmannsfamiliens hverdag, med fokus på arbeid og mat. Til sammenligning blir dere også introdusert for løytnantfamiliens omgang med det samme. Disse to eksemplene vil underveis bli hektet på begreper som kobler de til den golbaliserte verden man ser vokse frem til 1700-tallet.
Andre del gjennomføres innendørs. Her vil eleven få spille et brettspill som tar for seg på deler av tematikken de har blitt introdusert for i første del. En guide fra museet vil introdusere spillet og tematikken grundigere før elevene selv får sette i gang. Brettspillet handler om å gjennomføre handelsruter for transport av ulike importvarer. Her må elevene fordele roller og gjøre strategiske vurderinger innad i gruppa, i tillegg til å bruke spillebrikker på et stort spillbrett.
Forberedelse og etterarbeid
Undervisningsopplegget er basert på flere større forskningsprosjekt. Hvis dere ønsker å jobbe mer med tematikken, enten i forkant eller i etterkant av besøket, anbefaler vi følgende sider.
Norgeshistorie.no fra Universitetet i Oslo https://www.norgeshistorie.no/enevelde/
Tidvis.no - formidling av forskningshistorie med interkative spill https://tidvis.no/
Historiske skips- og anløpslister https://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1894-3195-2017-03-05
Forsker og historiker Ragnhild Hutchinson deler sine funn og produksjoner fra forskningsprosjektet FoodLessons: https://blogg.forskning.no/ragnhild-hutchisons-blogg