Sørlandsbanen var opprinnelig betegnet Vestlandsbanen, men ble av Stortinget i 1913 gitt navnet Sørlandsbanen. Strekningen mellom Kristiansand og Sira har tre lange tunneler, Kvineshei tunnel på 9065 meter, Hægebostad på 8474 meter og Gyland på 5717 meter. Banen mellom Kristiansand og Sira ble fullført i krigsårene med åpning av hele Sørlandsbanen frem til Stavanger i 1944. Banen var ferdig elektrifisert i 1946 og ble fjernstyrt i 1969.

Fra 06.01.2008 omfatter Sørlandsbanen hele strekningen fra Drammen til Stavanger.

397 objects

Utbrent elektrisk motorvogn BFmeo 66 03, her på Krossen ved Kristiansand

Utbrent elektrisk motorvogn BFmeo 66 03, her på Krossen ved Kristiansand

Utbrent mellomvogn litra Bo3e for elektrisk motorvognsett, her på Krossen ved Kristiansand

Utbrent elektrisk motorvogn BFmeo 66 03, her på Krossen ved Kristiansand

Utbrent mellomvogn litra Bo3e for elektrisk motorvognsett, her på Krossen ved Kristiansand

Publiseres ikke. Samme som JMF048247 Utbrent mellomvogn litra Bo3e for elektrisk motorvognsett, her på Krossen ved Kristiansand

Utbrent elektrisk motorvogn BFmeo 66 03, her på Krossen ved Kristiansand

Elektrisk lokomotiv El 13 2141 med dagtoget fra Oslo V til Stavanger, tog 701, på Snartemo stasjon

Kristiansand stasjon og driftsbanegård

Damplokomotiv med arbeidstog på Sira stasjon

Elektrisk lokomotiv El 17 2231 med hurtigtog fra Stavanger til Oslo ved Bjørkevoll holdeplass på Sørlandsbanen

Bjørkevoll holdeplass på Sørlandsbanen

Elektrisk motorvogn BM 67 01 ved Kvineshei holdeplass på Sørlandsbanen

Kvineshei holdeplass på Sørlandsbanen

Høye holdeplass på Sørlandsbanen

Elektrisk lokomotiv El 5 2039 og damplokomotiv 24b nr. 236 med vognene som ble benyttet i Jærbanens 100 års jubileumstog, her mellom Marnardal og Breland

Personvogn litra BDFo3-11 type 1, nr. 295 (t.v.), damplokomotiv 24b 236 og personvogn BFo2b nr. 778 under transport til Stavanger, her på Kristiansand stasjon

Damplokomotiv 24b nr. 236 under transport til Stavanger, her på Kristiansand stasjon

Personvogn litra BDFo3-11 type 1, nr. 295 under transport til Stavanger, her på Kristiansand stasjon

Elektrisk lokomotiv El 5 2039 med veterantog fra Stavanger til Oslo Vestbanestasjon på Snartemo stasjon

Share to