Sørlandsbanen mellom Grovane og Kristiansand var opprinnelig en del av den smalsporede Setesdalsbanen, åpnet i 1896. Banen var smalsporet frem til 1938. Den var omlagt til normalspor fra 14. mai 1938 og innlemmet i den nye Sørlandsbanen.

Strekningen ble elektrifisert i 1949 og fikk fjernstyring i 1970.

373 objects

Damplokomotiv type 30b med persontog, trolig tog 502 med avgang kl. 1345 til Oslo V, i spor 1 på Kristiansand stasjon

Kristiansand stasjon. Personvogner står på stasjonen. Moderne biler i forgrunnen

Damplokomotiv type 63a nr. 5855 på Kristiansand stasjon

Damplokomotiv type 32b 335 med lokaltog i spor 4 på Kristiansand stasjon

Damplokomotiv type 63a nr. 5855 på Kristiansand stasjon

Damplokomotiv type 63a nr. 5855 på Kristiansand stasjon

Damplokomotiv type 25b 337 i skiftetjeneste på Kristiansand stasjon

Damplokomotiv type 32b 335 i skiftetjeneste på Kristiansand stasjon

Damplokomotiv type 20b nr. 268 i skiftetjeneste på Kristiansand stasjon

Elektrisk lokomotiv El 1 2008 med godstog på Nodeland stasjon

Parti fra Vennesla. Setesdalsbanens trase til høyre

Parti fra Vennesla. Setesdalsbanen i forgrunnen, sidesporet til Hunsfoss fabrikker i bakgrunnen

Godsvogner på sidesporet ved Tollboden i Kristiansand

Kristiansand stasjon. Til venstre personvogn litra BCo type 16 nr. 5 eller 8

Vennesla stasjon på Setesdalsbanen. Stasjonsmesteren og trolig hans familie på plattformen

Diesellokomotiv Di 2 824 i skiftetjeneste på Kristiansand stasjon

Elektrisk lokomotiv El 11 2147 med persontog på Kristiansand stasjon

Sporrensere på Kristiansand stasjon

Diesellokomotiv Di 2 824 i skiftetjeneste på Kristiansand stasjon

Kristiansand stasjonsbygning sett fra bysiden

Share to