Sørlandsbanen mellom Grovane og Kristiansand var opprinnelig en del av den smalsporede Setesdalsbanen, åpnet i 1896. Banen var smalsporet frem til 1938. Den var omlagt til normalspor fra 14. mai 1938 og innlemmet i den nye Sørlandsbanen.

Strekningen ble elektrifisert i 1949 og fikk fjernstyring i 1970.

408 objects

Elektrisk lokomotiv El 1 2008 med godstog på Nodeland stasjon

Kristiansand stasjon. Personvogner står på stasjonen. Moderne biler i forgrunnen

Damplokomotiv type 30b med persontog, trolig tog 502 med avgang kl. 1345 til Oslo V, i spor 1 på Kristiansand stasjon

Skiftetraktor Skb 201 nr. 44 i skiftetjeneste på Grovane stasjon. Skiftetraktoren har både normalspor- og smalsporkobbel

Elektrisk lokomotiv El 8 2069 med dagtoget fra Stavanger til Oslo V, tog 702, på Grovane stasjon

Grovane jernbanerestaurant

Linjen ved Graslia holdeplass, oversiktsbilde

Damplokomotiv type 30a nr. 274 ved Rogaland fellessalgs slakteri i Sandnes

Elektrisk motorvogn Bmeo 62 01 ved lokomotivstallen ved Krossen

Elektriske lokomotiver El 8 2065 (fremst) og 2058, med pukkvogner på Grovane stasjon

Revisjonsvogn litra Xlm, senere LM 1, på Krossen ved Kristiansand

Elektrisk lokomotiv El 8 med tog på Kristiansand stasjon

Elektrisk motorvognsett type 66 med persontog til Kristiansand på Vennesla stasjon

Elektrisk motorvognsett type 66 med persontog til Oslo V på Kristiansand stasjon

Damplokomotiv 26c 411 med Norsk Jernbaneklubbs veterantog på Kvarstein bru mellom Vennesla og Mosby stasjoner

Elektrisk motorvogn Bmeo 65 08 på revisjonsboggier utenfor verkstedet på Krossen ved Kristiansand

Mosby stasjonsbygning

Dalane stasjonsbygning

Mosby stasjonsbygning

Mosby stasjonsbygning

Share to