Meråkerbanen fra Trondheim til riksgrensen ble tatt i bruk for vanlig trafikk i 1881. Da hadde det vært midlertidig trafikk fra 1880. Meråkerbanen besørget også trafikken på svensk side av grensen inntil det ble sammenhengende spor frem til Östersund i 1882. og midlertidig persontrafikk fra 28. august 1880. Samtidig pågikk utbyggingen på svensk side. Strekningen fra grensen til Nälden ble trafikkert av Meråkerbanen frem til 12. desember 1881, da svenskene selv overtok. I Trondheim gikk togene fra en midlertidig stasjon på Lademoen frem til januar 1881.
Ved byggingen av banen videre nordover fra Hell ble stasjonen der flyttet i 1902.
Banens offisielle navn frem til 1921 var Merakerbanen. Fra 6. januar 2008 ble strekningen Trondheim–Hell innlemmet i [Nordlandsbanen](http://kulturnav.org/2b86fe5d-dedd-445a-99e3-875d6e029844), slik at Meråkerbanen fra nevnte dato kun omfatter strekningen (Hell)–Storlien grense.