Kinesisk porselen som er del av Hans Nissen-gården sin samling
Kinesisk porselen som er del av Hans Nissen-gården sin samling Erik Børseth/Sverresborg Trøndelag Folkemuseum. Attribution-NonCommercial-ShareAlike (CC BY-NC-SA)

Tingenes Tale - Hans Nissen og hans samtid gjennom et servise.

Den andre halvdelen av 1700-tallet har gjerne blitt kalt for "Trondheims gullalder". Hva innebærer dette, og hvem var det en gullalder for? Slike spørsmål er det viktig å stille seg, når man blir møtt med tilsynelatende rosenrøde vurderinger av fortiden. I 1993 stilte historikeren Steinar Supphellen dette kritiske spørsmålet. Var det hele kun en myte?

Supphellen konkluderte med at på flere måter var hedersbetegnelsen "gullalder" faktisk ganske passende i Trondheims kontekst, både økonomisk, sosialt og kulturelt. Hva var det som bidro til denne storhetstiden, mon tro?

"The City of Drontheim", avbildning av Trondheim på starten av 1800-tallet. Fra boken "Boydell's picturesque scenery of Norway", 1820. John William Edy (1760-1820). Public domain mark (CC pdm)

I

1700-tallet var en periode der verden ble mer integrert i et globalt handelsnettverk. Dette oppsto gjennom kolonialisering, teknologiske nyvinninger til sjøs og økt statlig interesse for handelsvirksomhet. Denne utstrakte handelskapitalistiske virksomheten bidro til å styrke nasjonene og imperiene deres sin velstand, Danmark-Norge var intet unntak til denne trenden. Utover 1700-tallet vokste det Dansk-Norske imperiet i utstrekning, med kolonier både i Karibia, Trankebar (Tharangambadi) på sørkysten av India og flere fort på "Gullkysten" i dagens Ghana. Handelsvarer fra tidligere ukjente deler av verden begynte å ankomme havnen i København, og flere av dem ankom også havnen i Trondheim.

Når varer ankom havna i Trondheim, måtte det slik som i dag nøye inspiseres av tollinspektører og noteres ned. Herfra finner vi varelista som en nyttig kilde. Hvis vi tar en titt på varelista for innkommende varer fra utlandet i 1774, finner vi mye forskjellig rart. Alt fra gjenkjennelige varer som agurk og duk, til mer eksotiske krydder slik som kanel, safran, muskat og kardemomme. Dyre og tidligere utilgjengelige varer som kunne kjøpes i Trondheim var først og fremst ment for det øvre borgerskapet, men denne perioden er også preget av at «vanlige» norske hushold blir mer kjent med det internasjonale markedet, både som forbrukere og produsenter. For den øvre sosiale standen gikk det sport i å kunne meske seg i rikdom og vise denne rikdommen gjennom å bygge store trehus, avholde dekadente selskap og importere dyre varer fra utlandet. En vare ble særlig et symbol på denne nye typen konsumerisme, nemlig kinesisk porselen.

Utenlandske varer i norske havner var ikke noe nytt, men strømmen av luksusvarer var lav og sporadisk før 1700-tallet. I 1732 ble det Dansk Asiatiske Kompagni opprettet, og fikk gjennom kongelig privilegium enerett på all handel øst for Kapp det gode håp. Handelskompani rundt om i Europa ble opprettet grunnet den store finansielle byrden det var å sende båter på en så lang og farlig reise, der både sjørøvere og forlis ikke var uvanlig. Denne typen handelsreise tok lang tid og var ikke akkurat noe man kan kalle for «shuttle-trafikk». Mellom 1746 og 1771 ble 49 skip sendt til Kina, der 45 kom tilbake i god behold. Tapet av fire båter var betydelig, men den samlede fortjenesten fra båtene som returnerte var astronomisk. København ble kjapt en av Europas travleste handelshavner for varer fra den fjerne Østen og nærmere 80% av alle varene havnet rundt omkring i Europa. En liten prosentdel havnet altså tilbake i Trondheim for å mette de rikes behov for eksotiske varer. Te, kaffe og porselen ble raskt en kjempepopulær vare blant de velstående. Porselenmakerne og malerne i Kina gjorde det de kunne for å tilfredsstille etterspørselen, som ofte inneholdt ønsker om særegen utforming og dekorasjoner basert i moteriktig europeisk stil. Når man snakker om kolonialisme og denne typen merkantilistiske handelsvirksomhet som foregikk på denne tiden, – altså en økonomisk filosofi som gikk ut på å eksportere mest mulig og importere minst mulig, samt stikke kjepper i hjulene for de konkurrerende nasjonene – så foregikk handelen i Kina ikke på europeernes premisser. Den svenske historikeren Lisa Hellman har pekt på at europeernes forsøk på kolonialisering ble snudd på hodet, ved å ha streng kontroll over dem:

Utenfor bymuren i Kanton lå faktoriene til europeiske kompanier på rekke og rad. Her hadde også de kinesiske handelshusene butikker og pakkhus. Handelssesongen i Kanton varte som regel fra august og ut året, og handelen var strengt regulert. Utlendingene måtte holde seg til handelsstrøket utenfor bymuren der de kinesiske kjøpmennene holdt til. De fikk ikke lov til å lære seg kinesisk eller ha omgang med kineserne, særlig ikke kinesiske kvinner. Myndighetene skulle ikke ha noe av at utlendinger etablerte seg med familie.

Havnebyen Kanton (dagens Guanzhou), avbildet rundt 1760-1770. Ukjent kunstner. Public domain mark (CC pdm)

II

Kjøpmannen Hans Nissen (1724-1807) Maleriet er trolig utført rundt 1780 av Johannes Casparsen Schøller. Public domain mark (CC pdm)

I Olav Tryggvasons gate 44, i et rødt trehus ved Ravnkloa bodde kjøpmannen Hans Nissen (1724-1807) og hans kone Maren (1724-1787). Der drev de både med krambod, eiendomshandel og pantelåner-virksomhet. Fra 1750 da Hans giftet seg og ble innvilget handelsborgerskap drev han med handel fra dette huset, som hans far Niels Hansen Nissen kjøpte til ham. De første årene drev Hans og fruen handel med billige dagligvarer slik som tøy, brennevin og syltede matvarer. Utover 1770-tallet begynner Nissens avisreklamer å få et mer internasjonalt og eksotisk preg over seg. I 1772 kan man i forskjellige annonser lese at hos Hans Nissens krambod kan man få kjøpt: «Spansk peber», «Brunt strøe-sukker» og «beste Mecca og Martinique coffe». Sukkeret som Hans Nissen reklamerte for kan ha vært fra den Dansk-Norske kolonien St.Croix i Karibia, og slik som på St.Croix var den franske kolonien Martinique sine plantasjer basert rundt slaveri. Her kan vi bemerke at handelen som strak seg innom Trondheim, var i stor grad delaktig i fullbyrdelsen av trekanthandelen, som utgjorde den atlantiske slavehandelen på 1700 og 1800-tallet.

For å kunne nyte denne nye varen fra Martinique og den grønne teen fra Kina, trengte man verdens mest ettertraktede porselen til å servere det i. Denne handelen fra Kina av både servise og drikkevaren var også praktisk beleilig. Fordi te er lett, kunne man laste båtene fulle og porselenet kunne brukes som ballast. At Hans Nissen var opptatt av kinesisk porselen, kan virke litt rart. Gjennom kildene får man ofte inntrykk av at Nissen var en veldig nøktern mann. Ulikt andre kjøpmenn som kjøpte seg titler så de kunne stige i datidens rangstige, så skal Nissen ha foraktet en slik "sløsing" av penger. Hans egen bror Martinius Lind Nissen (1744-1795) som grunnla Adresseavisen i 1767, kjøpte seg tittelen som justisråd og gikk for å være en fremtredende person i byens sosiale liv og leven, i rake motsetning til hans bror Hans. Grunnen til at dette er viktig å legge til grunn, ligger i spørsmålet om hvorfor da Hans Nissen - som kan bli anklagd for å ha vært gnien - eide en samling av 11 kopper, 10 skåler, og fat med kinesisk porselen. Kanskje var det hans kones ønske å ha et slikt pent servise, eller kanskje det var ment for salg? Sannsynligvis ligger svaret på spørsmålet i hvor dyrt kinesisk porselen egentlig var.

I lang tid var hemmeligheten om hvordan å perfeksjonere keramikken slik man gjorde i Kina bevoktet og ukjent for europeere. Det lå trossalt potensial for enorm profit om man kunne gjenskape porselenet, istedenfor å reise lange avstander for få tak i det. På starten av 1700-tallet ble dette avslørt av den tyske kjemikeren Johann Böttger (1682-1719), og europeisk «hjemmelagd» produksjon tiltok utover århundre når andre land også fant ut den store hemmeligheten.

III

Hans Nissen-gården i Olav Tryggvasons gate 44, antagelig rundt 1880-1910. Erik Olsen (1835-1920). Eier: NTNU Universitetsbiblioteket. Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)

Det porselenet vi finner hos Hans Nissen er ikke det klassiske eksemplet på ettertraktet, eksklusiv og dyr kinesisk porselen. Fra havnebyen Kanton var denne varen ment å mette en enorm etterspørsel, ment for flere og flere personer enn tidligere. Som resultat av etterspørselen ble kvaliteten på det kinesiske porselenet fra Kanton dårligere, slik som Kari Trelste bemerker:

Mesteparten av porselenet som ble fraktet til København, var billig kinesisk eksportporselen med standardiserte dekorasjoner som var spesialprodusert for det europeiske markedet. Tusenvis av tallerkener, kopper, skåler, kanner og annet tilbehør, ofte dekorert i blått og hvitt, ble fraktet til København for så å bli spredt til lokale kramboder i Danmark og Norge.

I Hans Nissens hus ved Ravnkloa endte altså dette porselenet opp. Om det var for salg eller for privat bruk, vet vi ikke sikkert. Kanskje ble det kjøpt som en antikvarisk skatt senere på 1800-tallet, da nye mennesker bodde i det lille trehuset ved fjorden. Dette er spørsmål som vi nok ikke kommer til å få svar på, men en ting er sikkert i alle fall, og det er at det kinesiske porselenet vi nå har nærmere 300 år senere i vår besittelse forteller en spennende historie om et voksende forbrukersamfunn preget av kjøpmenn som Hans Nissen og byen Trondheim som inntok en global fremtoning.

Kilder

  • Hutchison, R. En kort introduksjon til: Norges økonomiske historie på 1700-tallet. Cappelen Damm Akademisk, Oslo 2019.
  • Aase, A. En kort introduksjon til: Globaliseringens historie før 1800. Cappelen Damm Akademisk, Oslo 2020.
  • Supphellen, S. Trondheim på 1700-tallet: Stordomstid for kven? I «Trondheim på 1700-tallet» Trøndelag Folkemuseum – Sverresborg. Årbok 1993. (s.7-17).
  • Trelste, K., Bjorli, T., Kjos, T., Scott, E., Seim, M. (red). Tidsrom 1600-1914. Fortellinger om da Norge ble moderne. Forlaget Press, Oslo 2023.
  • Christiansen, P. Pengene lenge leve! Hans Nissen og Hustrues stiftelse 200 år. Tapir, Trondheim 2007.
  • Johannessen, R. Kinesisk porselen i Norge på 1700-tallet. Museumsforlaget, Trondheim 2018.

Order this image

Share to