Illustrasjon av Eivind Nielsen for Jacob B. Bulls fortelling om Puss-Jo. Her overhører gammelklokkeren konfirmantene.
Illustrasjon av Eivind Nielsen for Jacob B. Bulls fortelling om Puss-Jo. Her overhører gammelklokkeren konfirmantene.

Konfirmasjonen

I 1736 ble konfirmasjon påbudt med lov i Norge.

Konfirmasjonen framstår som en av overgangsritene i menneskets utvikling som samfunnsindivid. Konfirmasjonen markerte i lang tid slutten på pliktig skolegang. Konfirmasjonskravene var de samme for jenter og gutter.

Iveren etter å sikte kunnskap, gjorde at barn med svekkede åndsevner ble avvist både fra konfirmasjonen og nattverdsgang.

I 1889 ble det slutt på kirkeskolens tid. Fra da av ble det lagt vekt på oppdragelsen til livets som borger i det norske samfunn.

Sverdrup, H. U. Udtog af Dr. Erich Pontoppidans forklaring. Kristiania, 1895. Anno Musea i Nord-Østerdalen CC CC0
Dr. Martin Luthers lille katekismus. Alb. Cammermeyers forlag, Kristiania, 1920. Anno Musea i Nord-Østerdalen CC CC0

Folkelivsskildreren Jacob B. Bull har i flere av sine folkelivsskildringer fra Rendalen fortalt om konfirmasjonen, som i fortellingene om Puds-Jo og Husflogutten

Illustrasjon av Gustav Wentzel i fortellingen om Husflogutten

Kilder

Bull, J. B. (1977). Husflogutten. I Romaner og folkelivsskildringer / Jacob B. Bull Gyldendal.

Bull, J. B. (1897). Puds-Jo I J. B. Bull, Folk fra Dalen: Malling.

Haraldsø, B. (1986). Konfirmasjonen i den norske kirke. En historisk oversikt. I B. Haraldsø (Red.), Konfirmasjonen i går og i dag (ss. 14-46): Verbum.

Aarflot, A. (1986). Konfirmasjonen og menighetslivets fornyelse. I B. Haraldsø (Red.), Konfirmasjonen i går og i dag (ss. 9-13): Verbum.

Hjem

Dette er en del av Skoleutstillingen på Rendalstunet

Order this image

Share to