MS Sirafjord ved kai ved Utsira
MS Sirafjord ved kai ved Utsira Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Til Utsira med M/S Sirafjord og tilbake langs kysten og over land i 1967

En reise fra Bergen til Oslo kan gjennomføres på mange måter. Ikke bare korteste vei, som vi ser.

Jeg befant meg i Bergen – og skulle hjem til Bærum, hvor jeg den gangen bodde. Med buss, lokalrutebåt, persontog, godstog og lastebåt, i ruter og på strekninger som for lengst er nedlagt. Overnatting i telt på Utsira, Øvre Sirdal (Tonstad) og Nelaug.

Reisen er godt illustrert ved nedenstående fotosamling, hvert bilde med utfyllende historier.

Underveis til Utsira med MS Sirafjord Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
MS Sirafjord ved kai ved Utsira Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Fiskebåter på Utsira Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Tettsted på Utsira Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Utsira fyr Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Fiskebåter i Utsira havn Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Underveis fra Utsira til Feøy med MS Sirafjord Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Underveis over Boknafjorden fra Haugesund til Stavanger med MS Haugesund Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Ålgård stasjon Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Underveis med rutebil fra Vaulekrossen på hovedveien gjennom den trange Hunnedalen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Gyland stasjon på Sørlandsbanen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Arendal sentrum Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Ombord i godstog fra Arendal til Nelaug, her ved Bråstad holdeplass Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Ombord i godstog fra Arendal til Nelaug, her i nærheten av Flaten holdeplass Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Ved Nelaug stasjon. Lagerplass for skinner og annen infrastruktur fra Treungenbanen, som ble nedlagt året før. Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Ved Nelaug stasjon, Nelaugvatnet Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Kragerø stasjon. Persontog til Neslandsvatn med styrevogn ltra BFox4b type 2 nr. 18781 og motorvogn type Bmdo 86 står på stasjonen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Underveis fra Kragerø til Larvik med MS Oslo tilhørende A/S Arendals Dampskibsselskab Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Ulf Berntsen

Ulf Berntsen (1945-2020) var sentral i arbeidet med å stifte Norsk Jernbaneklubb (NJK) i 1969 og var NJKs første formann. Etableringen av NJK falt sammen med en omfattende modernisering av lokomotiver og vogner på jernbanen i Norge. Spesielt utfasingen av damplokomotiver skapte stort engasjement blant entusiaster, med et ønske om å bevare noen damplokomotiver, helst driftsklare. Etter hvert innså man at det også måtte etableres innendørs lagringsplass for materiellet og en banestrekning å kjøre veterantog på. Ulf Berntsen var sentral i dette arbeidet i mange år. Men fremfor alt var han interessert i å reise, gjerne litt utenfor allfarvei. Tidlig tok han med seg kamera rundt omkring i Norge og festet hverdagsglimt og øyeblikksbilder til filmen. Gamle busser, sporvogner, industrijernbaner, lokalrutebåter og lokalsamfunn slik de så ut på 60- og -70-tallet – alt var mål for reisene hans som gjerne foregikk på sykkel. Han etterlot seg en omfattende, velordnet og godt beskrevet fotosamling, ofte knyttet til levende og humoristiske skildringer, her gjengitt i en lett redigert versjon. Fotosamlingen eies av Norsk jernbanemuseum.